خونریزی بعد از یائسگی: آیا لکه بینی بعد یائسگی خطرناک است؟

خونریزی از واژن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این موارد شامل چرخه قاعدگی طبیعی و خونریزی بعد از یائسگی است.

اگر خونریزی واژینال دارید و یائسه هستید، پزشک در مورد مدت خونریزی، مقدار خونریزی، درد اضافی یا سایر علائم مرتبط از شما سوال می‌کند. از آنجا که خونریزی غیرطبیعی از واژن می‌تواند یکی از علائم سرطان دهانه رحم، رحم یا آندومتر باشد، بنابراین شما باید خونریزی غیرطبیعی را توسط پزشک ارزیابی کنید.

چرخه قاعدگی طبیعی چیست؟

طول دوره قاعدگی معمولاً بین 24 تا 38 روز است. یک دوره عادی معمولاً تا 8 روز طول می‌کشد. در طول سال‌های باروری، ممکن است دوره‌های قاعدگی منظم باشد. خونریزی شما ممکن است ماه به ماه یکسان باشد. با بروز یائسگی، اوضاع تغییر می‌کند.

در طی چرخه قاعدگی چه اتفاقی می‌افتد؟

در طی یک چرخه قاعدگی طبیعی، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون به صورت یک الگوی منظم افزایش و کاهش می‌یابد. تخمک گذاری در اواسط چرخه اتفاق می‌افتد. اگر زنی باردار نشود، حدود 2 هفته بعد پریود شروع می‌شود.

یائسگی و پیش یائسگی چیست؟

معمولاً از اواسط دهه 40 سالگی، زنان وارد فازی به نام پریمنوپوز می‌شوند. در طی این مرحله، سطح هورمون‌ها و چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. یائسگی ممکن است از 45 تا 55 سال شروع می‌شود، اگرچه زمانبندی آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این مدت، تخمدان‌ها کوچک شده و استروژن کمتری تولید می‌کنند. بدن نیز تغییرات دیگری را تجربه می‌کند.

از آنجا که این تغییرات با گذشت زمان به آرامی‌اتفاق می‌افتد، زنان ممکن است در ابتدا از آنها آگاهی نداشته باشند. یائسگی به عنوان عدم وجود دوره‌های قاعدگی به مدت 1 سال تعریف می‌شود. در ایالات متحده، میانگین سنی آخرین قاعدگی 51 سال است.

چه عواملی در دوره یائسگی تغییر می‌کند؟

چه عواملی باعث خونریزی بعد از یائسگی می‌شود؟

در دوران یائسگی، تخمدان‌ها شروع به تولید استروژن کمتری می‌کنند. برخی از ماه‌ها، تخمدان‌ها ممکن است تخمک آزاد کنند. ماه‌های دیگر تخمکی آزاد نکنند. در 40 سالگی ممکن است دوره‌های قاعدگی شما کوتاهتر یا طولانی تر باشد و روزهای بین آن افزایش یا کاهش یابد. خونریزی شما نیز ممکن است تغییر کند ممکن است شدیدتر یا سبک تر باشد. همچنین ممکن است یک ماه پریود نشوید.

چگونه می‌توان فهمید که خونریزی من غیرطبیعی است؟

موارد زیر طبیعی نیست:

چه عواملی باعث خونریزی بعد از یائسگی می‌شود؟

به چند دلیل ممکن است خونریزی در زنان یائسه رخ دهد. به عنوان مثال، زنانی که از درمان جایگزینی هورمون استفاده می‌کنند ممکن است خونریزی واژینال برای چند ماه پس از شروع هورمون‌ها داشته باشند. همچنین ممکن است زنی که فکر می‌کرده یائسه است شروع به تخمک گذاری کند. اگر این اتفاق بیفتد، خونریزی نیز ممکن است رخ دهد.

انواع مختلفی از بیماری‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث خونریزی بعد از یائسگی شود.

برخی از دلایل شایع عبارتند از: پولیپ‌ها،‌ هایپرپلازی آندومتر و آتروفی آندومتر.

پولیپ رحم

پولیپ‌های رحم توده‌های غیر سرطانی هستند. اگرچه خوش خیم هستند، اما برخی از پولیپ‌ها در نهایت ممکن است سرطانی شوند. تنها علامتی که بیشتر بیماران مبتلا به پولیپ تجربه می‌کنند خونریزی نامنظم است.

پولیپ رحم به ویژه در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند شایع است. با این حال، زنان جوانتر نیز ممکن است داشته باشند.

هیپرپلازی آندومتر

هیپرپلازی آندومتر ضخیم شدن آندومتر است. این مشکل یک دلیل بالقوه برای خونریزی بعد از یائسگی است و غالباً در صورت وجود استروژن بیش از حد بدون پروژسترون کافی ایجاد می‌شود. بعد از یائسگی به طور مکرر در زنان رخ می‌دهد.

استفاده طولانی مدت از استروژن می‌تواند منجر به افزایش خطر هیپرپلازی آندومتر شود. در صورت عدم درمان در نهایت می‌تواند منجر به سرطان رحم شود.

سرطان آندومتر

سرطان آندومتر از رحم شروع می‌شود. آندومتر لایه ای از رحم است. علاوه بر خونریزی غیرطبیعی، بیماران ممکن است درد لگن را تجربه کنند.

این وضعیت اغلب زود تشخیص داده می‌شود. باعث خونریزی غیرطبیعی می‌شود که به راحتی متوجه می‌شوید. برای درمان سرطان در بسیاری از موارد می‌توان رحم را برداشت. حدود 10 درصد از زنانی که خونریزی بعد از یائسگی دارند، سرطان آندومتر دارند.

آتروفی آندومتر

این وضعیت منجر به نازک شدن اندام داخلی می‌شود. این مشکل می‌تواند در زنان یائسه رخ دهد. با نازک شدن لایه رحم، ممکن است خونریزی ایجاد شود.

سرطان دهانه رحم

خونریزی بعد از یائسگی اغلب بی ضرر است. با این حال، می‌تواند نشانه نادری از سرطان دهانه رحم باشد. سرطان دهانه رحم به صورت تدریجی پیشرفت می‌کند. پزشکان می‌توانند گاهی اوقات در طی یک معاینه منظم، این سلول‌ها را شناسایی کنند.

مراجعه سالانه به متخصص زنان می‌تواند به تشخیص زودهنگام و حتی پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک کند. این کار را می‌توان با بررسی آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی انجام داد.

سایر علائم سرطان دهانه رحم می‌تواند شامل درد در هنگام رابطه جنسی یا ترشحات غیر طبیعی واژن، از جمله در زنانی باشد که یائسه هستند.

علائم خونریزی بعد از یائسگی

بسیاری از زنانی که خونریزی بعد از یائسگی را تجربه می‌کنند ممکن است علائم دیگری نداشته باشند. اما علائمی ‌نیز ممکن است وجود داشته باشد. این علائم می‌تواند به علت خونریزی بستگی داشته باشد.

بسیاری از علائم در دوران یائسگی، مانند گرگرفتگی، اغلب در طول دوران بعد از یائسگی شروع به کاهش می‌کنند، با این حال علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در دوران بعد از یائسگی مشاهده شود.

علائمی ‌که ممکن است در زنان بعد از یائسگی دیده شود عبارتند از:

• خشکی واژن
  • کاهش میل جنسی
  • بیخوابی
  • بی اختیاری استرسی
  • افزایش عفونت‌های دستگاه ادراری
  • افزایش وزن

آیا باید در مورد خونریزی با متخصص زنان مشورت کنم؟

بله. اگرچه با نزدیک شدن به دوران یائسگی تغییر دوره‌ها طبیعی است، اما همچنان باید با متخصص زنان و زایمان در مورد تغییرات خونریزی خود صحبت کنید. خونریزی غیرطبیعی گاهی می‌تواند نشانه ای از مشکلات جدی باشد. اگر بعد از یائسگی خونریزی دارید، بسیار مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه خونریزی بعد از یائسگی تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ممکن است معاینه فیزیکی و تحلیل تاریخچه پزشکی را انجام دهد. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از معاینه لگن، تست پاپ اسمیر را انجام دهد. این تست می‌تواند سرطان دهانه رحم را بررسی کند.

پزشکان ممکن است از روش‌های دیگر برای مشاهده قسمت داخلی واژن و رحم استفاده کنند.

سونوگرافی داخل واژن

این روش به پزشکان امکان مشاهده تخمدان، رحم و دهانه رحم را می‌دهد. در این روش، تکنسین یک پروب را وارد واژن می‌کند، یا از بیمار می‌خواهد که خودش آن را وارد کند.

هیستروسکوپی

این روش بافت آندومتر را نشان می‌دهد. پزشک دوربین فیبر نوری را به داخل واژن و دهانه رحم وارد می‌کند. سپس گاز دی اکسید کربن را از طریق اسکوپ پمپ می‌کند. این امر به گسترش رحم کمک می‌کند و مشاهده داخل رحم را آسان تر می‌کند.

خونریزی بعد از یائسگی چگونه درمان می‌شود؟

درمان به علت خونریزی، سنگین بودن خونریزی و وجود علائم اضافی بستگی دارد. در برخی موارد، خونریزی ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد. در شرایط دیگر که احتمال سرطان منتفی است، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کرم‌های استروژن: اگر خونریزی شما به دلیل نازک شدن و آتروفی بافت‌های واژن باشد، ممکن است پزشک کرم استروژن تجویز کند.
  • برداشتن پولیپ: برداشتن پولیپ یک عمل جراحی است.
  • پروژستین: پروژستین یک درمان جایگزینی هورمون است. در صورت رشد بیش از حد بافت آندومتر، پزشک ممکن است آن را توصیه کند. پروژستین می‌تواند رشد بیش از حد بافت را کاهش داده و خونریزی را کاهش دهد.
  • برداشتن رحم: خونریزی که با روش‌های کم تهاجمی‌قابل درمان نباشد، ممکن است به برداشتن رحم نیاز داشته باشد. در حین جراحی برداشتن رحم، پزشک رحم بیمار را خارج می‌کند. این روش ممکن است به روش لاپاراسکوپی یا از طریق جراحی معمول شکم انجام شود.

اگر خونریزی به دلیل سرطان باشد، درمان به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد. درمان معمول سرطان آندومتر یا دهانه رحم شامل جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتودرمانی است.

پیشگیری

خونریزی بعد از یائسگی ممکن است خوش خیم باشد یا ممکن است نتیجه یک بیماری جدی تر مانند سرطان باشد. اگرچه ممکن است نتوانید از خونریزی غیرطبیعی واژن جلوگیری کنید، اما می‌توانید به سرعت کمک کنید تا تشخیص و برنامه درمانی را بدون در نظر گرفتن علت شروع کنید. وقتی سرطان‌ها زود تشخیص داده می‌شوند، احتمال زنده ماندن بیشتر است. برای جلوگیری از خونریزی غیرطبیعی یائسگی، بهترین راهکار کاهش عوامل خطر برای مشکلاتی است که می‌تواند باعث آن شود.

• برای جلوگیری از تبدیل آن به سرطان، آتروفی آندومتر را زود درمان کنید.
  • برای غربالگری‌های منظم به متخصص زنان خود مراجعه کنید. این کار می‌تواند به تشخیص شرایط قبل از بروز مشکل بیشتر یا منجر به خونریزی بعد از یائسگی کمک کند
  • داشتن یک وزن سالم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم. این امر به تنهایی می‌تواند از بروز انواع عوارض و مشکلات در کل بدن جلوگیری کند.
  • درمان جایگزینی هورمون را در صورت توصیه پزشک در نظر بگیرید. این درمان ممکن است به جلوگیری از سرطان آندومتر کمک کند. با این حال موارد منفی وجود دارد که باید آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

چشم انداز خونریزی بعد از یائسگی چیست؟

خونریزی بعد از یائسگی اغلب با موفقیت درمان می‌شود. اگر خونریزی شما به دلیل سرطان باشد، چشم انداز به نوع سرطان و مرحله تشخیص آن بستگی دارد. میزان بقای پنج ساله حدود 82 درصد است.

صرف نظر از علت خونریزی، یک سبک زندگی سالم را حفظ کرده و به بازدیدهای منظم از متخصص زنان خود ادامه دهید. آنها می‌توانند به شناسایی هرگونه بیماری دیگر از جمله سرطان کمک کنند.