پارگی کیست تخمدان

پاره شدن کیست تخمدان در شکم چه عوارضی دارد؟

تخمدان‌ها یک جفت اندام کوچک و بیضی‌شکل، واقع در قسمت زیر شکم زن هستند. تقریباً در هر ماه یک‌بار، یکی از تخمدان‌ها تخمک آزاد می‌کند. تخمدان‌ها همچنین هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند. این هورمون‌ها در بارداری، دوره‌ی قاعدگی و رشد سینه‌ها نقش دارند.

کیست تخمدان  ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. بیشتر کیست‌های تخمدان بی‌خطر هستند. اگر کیستی پاره شود ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، یا شاید فقط علائم خفیفی داشته باشد. کیست‌هایی که پاره شده و علائم خفیفی را ایجاد می‌کنند، اغلب با داروهای مسکن قابل‌کنترل هستند. کیست‌ها را می‌توان با تکنیک‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی بررسی کرد. در بعضی موارد، پارگی کیست می‌تواند علائم شدیدتری را ایجاد کند. این علائم می‌تواند شامل درد شدید در زیر شکم و خونریزی باشد. چنین علائمی فوراً به درمان نیاز دارند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان با متخصص زنان و زایمان دکتر سولماز محمدی در شیراز می‌توانید با شماره زیر تماس  حاصل فرمایید یا در واتساپ پیام بدهید.

شماره تماس : 09170836882

واتساپ : 09170836882

چرا ممکن است که به کنترل کیست تخمدان پاره شده نیاز داشته باشم؟

چرا ممکن است که به کنترل کیست تخمدان پاره شده نیاز داشته باشم

اکثریت قریب به اتفاق کیست‌های تخمدانی بدون درد هستند و هیچ نوع عارضه‌ای را در پی ندارند. مواردی وجود دارد که در آن‌ها موقعیت قرارگیری کیست ممکن است باعث تحریک یا ناراحتی در حین دفع مدفوع یا هنگام رابطه جنسی شود. این معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که کیست آن‌قدر بزرگ شده است که شروع به فشار بر روی عصب‌ها یا سایر اندام‌ها می‌کند.

اگر یک کیست تخمدان به رشد خود ادامه دهد، ممکن است ناگهان پاره شود و باعث درد و خونریزی شود. این درد معمولاً شدید و ناگهانی خواهد بود و در یک طرف لگن احساس می‌شود.

پارگی کیست تخمدان اغلب در حین و یا بلافاصله پس از ورزش سنگین یا رابطه جنسی اتفاق خواهد افتاد. اگر خونریزی زیاد باشد، بیمار ممکن است دچار سرگیجه، سبکی سر، تنگی نفس و ضربان قلب سریع شود. پارگی بافت‌ها در صورت عدم درمان، می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

حتی اگر کیست پاره نشود، ممکن است گاهی باعث پیچ خوردن تخمدان و قطع جریان خون شود. این یک وضعیت جدی به نام پیچش تخمدان (تورشن) است که در آن کاهش گردش خون می‌تواند باعث از بین رفتن بافت‌های تخمدان شود. همانند موارد پارگی کیست، این عارضه نیز درد شدیدی در پی خواهد داشت و از در یک طرف احساس خواهد شد. برای رفع پیچ خوردگی تخمدان و جلوگیری از نکروز (مرگ سلولی)، مداخله فوری جراحی لازم است.

آمادگی برای کنترل و درمان پارگی کیست تخمدان آماده چگونه است؟

آمادگی برای کنترل و درمان پارگی کیست تخمدان آماده چگونه است

یک پزشک متخصص می‌تواند پارگی کیست تخمدان را تشخیص دهد. اگر به طور ناگهانی دچار درد شکم شدید، سریعاً به یک پزشک مراجعه کنید. اگر می‌دانید کیست تخمدان دارید، توجه داشته باشید که ممکن است پاره شود و نیاز به درمان دارد.

پزشک متخصص زنان و زایمان، این بیماری را تشخیص می‌دهد. پزشک شما در مورد سابقه پزشکی و علائمی که دارید، سؤال‌هایی می‌پرسد. اگر می‌دانید کیست تخمدان دارید حتماً به پزشک بگویید. پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی بر روی شما انجام خواهد داد. این ممکن است شامل معاینه لگن شود.

اگر پزشک شما فکر می‌کند که شاید دچار پارگی کیست شده اید، ممکن است نیاز به آزمایش‌هایی داشته باشید. این آزمایش‌ها می‌توانند سایر دلایل احتمالی علائم شما مانند حاملگی خارج رحمی، آپاندیسیت یا سنگ کلیه را رد کنند. برخی از این آزمایش‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• سونوگرافی. در این اسکن از امواج صوتی برای مشاهده اندازه، شکل و محل کیست استفاده می‌کند.
  • تست حاملگی. این کار برای بررسی اینکه آیا بارداری می‌تواند علت ایجاد کیست باشد یا خیر، انجام می‌شود.
  • آزمایش خون. این آزمایش میزان آهن موجود در خون (کم خونی) را بررسی می‌کنند. در این آزمایش‌ها همچنین خون بیمار از نظر عفونت و علائم سرطان بررسی می‌شود.
  • آزمایش ادرار. این آزمایش برای بررسی و جستجوی سایر علل احتمالی درد شما انجام می‌گیرد.
  • کشت واژینال. این کار برای بررسی عفونت لگن انجام می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن. در این اسکن از یک سری تصاویر رادیوگرافی و یک رایانه برای ایجاد یک تصویر دقیق از منطقه‌ی مورد نظر استفاده می‌شود.

برای رد سایر علل احتمالی برای علائم ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشید. اگر برای کیست نیاز به جراحی دارید، پزشک متخصص به شما نحوه‌ی آمادگی برای این عمل جراحی را اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال، اینکه نباید بعد از نیمه شب قبل از عمل جراحی چیزی بخورید یا بنوشید.

در حین کنترل و درمان پارگی کیست تخمدان چه اتفاقی می‌افتد؟

مدیریت و کنترل موارد پارگی کیست تخمدان به پیچیده یا عملکردی بودن آن بستگی دارد. کیست معمولی یک کیسه ساده پر از مایع است. یک کیست پیچیده ممکن است دارای قسمت‌های جامد، برجستگی‌هایی بر روی سطح یا چندین قسمت پر از مایع باشد.

کیست تخمدان عملکردی

بسیاری از خانم‌ها کیست‌های تخمدان عملکردی یا فانکشنال (functional) دارند. اکثر این کیست‌ها پیچیده نیستند. پارگی کیستی که ساده است و پیچیده نیست، با داروی مسکن قابل درمان است. ممکن است به شما گفته شود که علائم خود را در طول مدت زمانی کنترل کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد آزمایش‌های سونوگرافی را در چند نوبت منظم انجام دهید و ممکن است به درمان دیگری احتیاج نداشته باشید.

کیست پیچیده

اگر کیست پیچیده یا کمپلکس (complex) باشد، ممکن است به درمان‌های مختلفی نیاز داشته باشد. این نوع کیست‌ها ممکن است عوارض زیر را به وجود آورند:

• از دست دادن خون که باعث پایین آمدن فشار خون یا ضربان قلب سریع می‌شود
  • علائم وجود سرطان احتمالی

اگر کیست پیچیده‌ای در تخمدانتان پاره شود، ممکن است نیاز باشد که در بیمارستان تحت مراقبت قرار بگیرید. درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مایعات IV (داخل وریدی) (سرم) برای جایگزینی مایعات از دست رفته
  • نظارت دقیق بر ضربان قلب و سایر علائم حیاتی
  • کنترل سطح گلبول‌های قرمز خون (هماتوکریت) برای بررسی توانایی خون در حمل و انتقال اکسیژن
  • انجام سونوگرافی‌های مکرر برای بررسی خونریزی از شکم
  • عمل جراحی برای یک وضعیت پزشکی که در حال وخیم‌تر شدن است یا بررسی وجود سرطان

در صورت نیاز به جراحی، پزشک شما ممکن است از روشی با حداقل تهاجم استفاده کند. به این عمل لاپاراسکوپی می‌گویند. در این نوع عمل جراحی، در حالی که تحت بیهوشی کامل هستید، پزشک جراح یک بریدگی (شکاف) کوچکی را در شکم شما ایجاد می‌کند. یک دوربین کوچک چراغ دار و ابزارهای کوچک دیگری از طریق این برش‌ها وارد بدن می‌شود. پزشک خونریزی را کنترل می‌کند و هرگونه لخته‌ی خون یا مایعات را خارج می‌کند. سپس ممکن است کیست یا کل تخمدان شما را بردارد و از بدن خارج کند. سپس ابزارها خارج می‌شوند. برش‌ها بخیه زده شده و بانداژ می‌شوند. اگر پزشک از لاپاراسکوپی استفاده نکند، جراحی با برش‌های بزرگ‌تر انجام می‌شود. با پزشک متخصص خود در مورد اینکه چه نوع درمانی برای شما بهتر است صحبت کنید.

مراجعات پیگیری

شما و پزشک متخصص خود یک برنامه پیگیری بعد از درمان خواهید داشت که اهمیت خاصی می‌تواند برای شما داشته باشد.

اگر کیست تخمدان شما پاره نشده باشد، شاید بتوانید کنترل و مراقبت خود را در خانه ادامه دهید. در صورت لزوم می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. درد شما باید طی چند روز برطرف شود. در صورت تشدید درد، سرگیجه یا علائم جدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت نیاز به معاینات تصویربرداری یا آزمایش خون، با پزشک خود هماهنگ کنید.

اگر دچار کیست تخمدان پیچیده شده باشید، ممکن است لازم باشد ۱ روز یا بیشتر در بیمارستان بمانید. اگر کیست شما دیگر خونریزی ندارد، شاید بتوانید به خانه بروید. در صورت لزوم می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. برای اطمینان از توقف خونریزی و بررسی اینکه آیا کیست به جراحی برای رد سرطان احتیاج دارد یا خیر، ممکن است به معاینات تصویربرداری جهت پیگیری نیاز داشته باشید.

اگر جراحی کرده باشید، به شما گفته می‌شود که چگونه از محل زخم خود و باند و پانسمان‌ها مراقبت کنید. شاید لازم باشد برای مدتی فعالیت بدنی خود را محدود کنید. تیم پزشکی شما اطلاعات بیشتری را درباره‌ی مراقبت‌ها در اختیارتان قرار خواهند داد.

در موارد نادر، پارگی کیست تخمدان به خاطر سرطان است. در این موارد، به مراقبت پیگیری دقیق از جانب یک پزشک متخصص در مراقبت و درمان سرطان نیاز می‌باشد. ممکن است به جراحی و سایر روش‌های درمانی نیاز داشته باشید.

بعضی از خانم‌ها بیش از یک کیست تخمدان دارند. در این صورت پزشک شما برنامه‌ای را برای درمان کیست‌های متعددتان ارائه می‌دهد و شما باید در این برنامه همکاری کنید. ممکن است لازم باشد کیستی که پاره نشده است، در مدت زمانی نظارت و کنترل شود. در موارد دیگر، ممکن است نیاز باشد که کیست با روش جراحی برداشته شود. پزشک شما ممکن است داروهایی مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری را تجویز کند. در برخی موارد، این قرص‌ها می‌توانند به کوچک شدن کیست تخمدان کمک کنند.

پیشگیری

هیچ راهی برای جلوگیری از پارگی کیست تخمدان وجود ندارد. با این اوصاف، اگر پزشک شما در طی یک معاینه‌ی معمولی، به موردی برخورد کند، ممکن است یک شیوه‌ی نظارت و کنترل را در پیش بگیرد تا ببیند که آیا اندازه کیست بزرگ‌تر می‌شود یا اینکه کیست خود به خود از بین می‌رود یا خیر.

اگر کیست بزرگ باشد و موجب ایجاد درد و ناراحتی شود، پزشک ممکن است جراحی لاپاراسکوپی (جراحی از راه ایجاد یک سوراخ) را برای از برداشتن کیست توصیه کند. این عملی است که باید در بیمارستان انجام شود و نباید آن را با سیستکتومی (برداشتن مثانه) اشتباه گرفت.