کیست نابوتین

آیا درمان کیست دهانه رحم بدون جراحی ممکن است؟

دهانه رحم ، که گاهی به آن گردن رحم هم گفته میشود، واژن را به رحم متصل میکند. کیست‌های نابوتین کیست‌های ریزی هستند که در سطح دهانه رحم تشکیل می‌شوند.

کیست‌های نابوتین پر از مایع مخاطی هستند که توسط غدد دهانه رحم ترشح میشود. این برجستگی‌های ریز گاهی اوقات کیست دهانه رحم ، کیست احتباسی مخاطی یا کیست اپیتلیال نیز نامیده می‌شوند.  بروزکیست نابوتین مساله نسبتا شایعی است. این کیست‌ها برای سلامتی فرد خطرناک نبوده، نشانه سرطان دهانه رحم  نیستند و معمولاً نیازی به هیچ نوع درمانی ندارند. با این حال ، در برخی موارد ، ممکن است متخصص زنان لازم ببیند این کیست‌ها را خارج کند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان با متخصص زنان و زایمان دکتر سولماز محمدی در شیراز می‌توانید با شماره زیر تماس  حاصل فرمایید یا در واتساپ پیام بدهید.

شماره تماس : 09170836882

واتساپ : 09170836882

علل ابتلا به کیست نابوتین

کیست‌های نابوتین وقتی تشکیل میشوند که سلول‌های پوستی روی غدد سازنده مخاط دهانه رحم را پوشانده و آنها را مسدود کنند. وقتی سلول‌های پوستی غدد را ببندند ، مخاط در آنها جمع شده و کیست‌هایی شبیه به برجستگی‌هایی سفید و کوچک ، روی گردن رحم ایجاد می‌شود.

در برخی از زنان ممکن است زایمان و صدمات فیزیکی دهانه رحم باعث ایجاد کیست نابوت شود. در هنگام زایمان ، ممکن است سلولهای پوست اضافی روی غدد مخاطی رشد کرده ، مخاط را در درون غدد گیر بیندازند و باعث تشکیل کیست شوند. وارد آمدن صدمات فیزیکی به اطراف دهانه رحم نیز میتواند باعث ایجاد این کیستها شود، در واقع طی روند بهبودی از این صدمات ممکن است بافت اضافی روی غدد مخاط ایجاد شده، مخاط را حبس کرده و باعث ایجاد کیست شوند. بروز کیست‌های ناشی از صدمات فیزیکی به ویژه طی روند بهبودی از سرویسیت یا عفونت گردن رحم مزمن ، که در آن بافت گردن رحم دچار التهاب میشود، مساله شایعی است.

عوامل خطر

بیشترین گروه در معرض خطر ابتلا به این کیست‌ها زنانی هستند که باردارند یا در سن باروری قرار دارند. سن باروری از زمان بلوغ تا زمان شروع یائسگی است ، که در برخی موارد ممکن است در اواخر دهه ۴۰ یا ۵۰ زندگی یک زن اتفاق بیفتد.

زنانی که به بیماری آدنوم بدخیم مبتلا هستند نیز در معرض خطر ابتلا به کیستهای مشابهی قرار دارند. این بیماری در واقع نوعی نئوپلازی است که بر تولید مخاط دهانه رحم تأثیر میگذارد و باعث تولید کیستهایی مشابه با کیستهای نابوتین میشوند. اگر نگران هستید که کیست شما ناشی از آدنوم بدخیم باشد، از پزشکتان بخواهید تا تستهای غربالگری این بیماری را برای شما انجام دهد.

علائم کیست نابوتین

کیست‌های نابوتین اندازه‌های مختلفی دارند ، قطر آنها ممکن است از چند میلی متر تا ۴ سانتیمتر متفاوت باشد. این کیست‌ها بافت نرمی دارند و معمولا سفید رنگ یا زرد رنگ به نظر میرسند. پزشک ممکن است طی معاینه لگنی یک یا چند کیست مشاهده کند. این کیست‌ها باعث بروز درد، ناراحتی یا علائم دیگری نمی‌شوند، بنابراین احتمال دارد پزشک هنگامی که دهانه رحم را به خاطر مشکلات دیگری معاینه میکند متوجه آنها شود.

اگر در بین دوره‌های پریود خود دچار خونریزی، ترشحات غیر معمول یا درد لگن شدید، بهتر است برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت یا سایر اختلالاتی باشند که نیاز به بررسی‌های بیشتری داشته باشند.

عوارض کیست‌های نابوتین

کیست‌های نابوتین عوارض جدی ندارند. این کیست‌ها ممکن است به عنوان یکی از عوارض پس از عمل هیسترکتومی (خارج کردن رحم) تشکیل شوند ، اما به طور معمول تهدیدی جدی برای سلامتی فرد محسوب نمی‌شوند.

در برخی موارد ، ممکن است به خاطر بزرگ بودن یا تعداد زیاد کیست در دهانه رحم ، انجام آزمایش پاپ اسمیر دردناک یا حتی غیرممکن شود. در صورت بروز این اتفاق ، با پزشک خود در مورد درمان و رفع سریع این کیست‌ها صحبت کنید تا بتوانید معاینات زنانگی خود را به طور منظم انجام دهید.

این کیست‌ها پر از مخاط هستند و ممکن است خود به خود بترکند . هنگام پارگی آنها بروز ترشحات ، بو و خونریزی غیرمعمول نیست. در صورت ادامه یافتن بو و ترشح لازم است به پزشک مراجعه کنید.

خوشبختانه کیست نابوتین به راحتی با سونوگرافی قابل تشخیص است و میتوان آن را بدون مشکل و دردسر اضافی تخلیه کرد. معمولا برای درمان کیست نابوتین نیازی به جراحی نیست. حتی بزرگترین کیستها را بدون جراحی میتوان خارج و درمان کرد. در صورتی که طی معاینه متوجه وجود یک یا چند کیست شدید ، برای انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

کیست نابوتین و بارداری

بیشتر کیست‌های نابوتین به طور تصادفی طی معاینات روتین دوران بارداری کشف میشوند. بروز این کیست‌ها طی دوران بارداری بسیار رایج است.

در حالت معمول ( به غیر از دوران بارداری) ، دهانه رحم باز است تا خون قاعدگی و ترشحات بتوانند از رحم خارج شده و از طریق واژن از بدن بیرون بریزند و اسپرم هم بتواند از طریق واژن به رحم برسد. طی دوران بارداری، دهانه رحم بسته می‌شود تا جنین در حال رشد بتواند در رحم باقی بماند. پس از به دنیا آمدن نوزاد، بافت‌های جدیدی روی غده‌های مخاط رحم رشد می‌کنند. طی این روند که متاپلازی نامیده می‌شود، سلول‌های پوستی اضافه‌ای تولید شده و مانع از خروج مخاط از غدد می‌شوند.  در اثر این اتفاق، به مرور زمان، کیست‌هایی پر از مخاط در دهانه رحم به وجود میآیند.

اگر در دوران بارداری متوجه یک کیست بزرگ و غیر معمول در دهانه رحم خود شدید با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید. همچنین در صورت بروز درد طی رابطه جنسی یا هرگونه ترشح و خونریزی غیر عادی حتما برای بررسی و معاینه به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا این علائم ممکن است نشانه یک کیست نابوتین بزرگ باشند. در صورت تشخیص کیستی که نیاز به درمان داشته باشد پزشک درمان مناسب را به شما ارائه خواهد کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

از آنجا که کیست‌های نابوتین معمولا علامت خاصی ایجاد نمیکنند ، احتمالاً متوجه وجود آنها نخواهید شد. با این حال ، اگر زنی بالغ و از نظر جنسی فعال هستید، حتما باید حداقل یک بار در سال برای انجام معاینات معمول به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

تشخیص

کیست‌های نابوتین در بیشتر موارد طی معاینات لگنی تشخیص داده می‌شوند. گاهی اوقات هم ممکن است طی سونوگرافی لگن، ام آر آی، یا سی تی اسکن دهانه رحم مشاهده شوند. علاوه بر این پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق این کیست‌ها از کولپوسکوپی استفاده کند. پزشک پس از تشخیص این برآمدگی‌های سفید کوچک و برای این که مطمئن شود این برامدگی‌ها، کیست نابوتین هستند یا خیر ممکن است یکی از آنها را بترکاند. همچنین برای تشخیص دقیق ممکن است از کلوپوسکوپی استفاده کند. در کولپوسکوپی با بزرگنمایی بخش‌های مختلف دهانه رحم آن را بررسی میکنند تا کسیت‌های نابوتین را از دیگر انواع کیست یا برآمدگی تشخیص دهند. اگر پزشک شک کند که بیمار به نئوپلازی بدخیم دهانه رحم مبتلا است از کیست نمونه‌برداری کرده و نمونه را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد. البته این عارضه که آدنوم بدخیم نام دارد، بسیار نادر بوده و جای نگرانی چندانی برای آن ندارد.

درمان کیست نابوتین

کیست‌های نابوتین خوش خیم هستند و معمولا به درمان خاصی نیاز ندارند. در مواردی نادر، ممکن است این کیستها بزرگ شده و باعث تغییر شکل و اندازه دهانه رحم بشوند. اگر این اتفاق بیفتد، معاینات معمول دهانه رحم دشوار یا غیر ممکن خواهد شد. در این موارد، ممکن است پزشک توصیه کند کیست را بردارید.

حتما باید در هر بار مراجعه به پزشک زنان، دهانه رحم معاینه شود. این نوع معاینات سلامت دستگاه تناسلی زنان را تضمین کرده و به پزشک کمک میکند تا مشکلات دهانه رحم را در اسرع وقت تشخیص داده و آنها را درمان کند.

روش الکتروکوتر

کیست‌های نابوتینی که نیاز به درمان داشته باشند را میتوان را با جراحی برداشت یا با روش الکتروکوتر سوزاند.

طی جراحی پزشک با استفاده از تیغ جراحی، کیست را بر میدارد. اما در روش الکتروکوتر، برای از بین بردن کیست از جریان برق استفاده میشود. دستگاه الکتروکوتر با استفاده از جریان برق، حرارتی ایجاد ميکند که پزشک به کمک آن کیست را میسوزاند. در بعضی موارد، ممکن است پزشک مایع داخل کیست را تخلیه کند که این روش به دلیل خونریزی بسیار کمی که ایجاد میکند پیشنهاد می‌شود.

کرایوتراپی

پزشک ممکن است از روش کرایوتراپی یا فریز کردن برای درمان و رفع کیست استفاده کند. در این روش پزشک از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن کیست استفاده میکند. این روش نسبت به جراحی یا الکتروکوتر، کم تهاجمی‌تر است.

انتخاب روش مناسب درمان کیست‌های نابوتین برای هر فرد با مشورت با پزشک و بر اساس اندازه و تعداد کیست‌های موجود در دهانه رحم انجام می‌شود.

دورنمای کیست نابوتین

پزشک به افراد مبتلا به کیست نابوتین که هیچ علامتی ندارند ، توصیه نمیکند برای برداشتن آن جراحی انجام دهند. پس از تشخیص کیست نابوتین در یک بیمار ، پزشک از او می‌خواهد تا به طور مرتب برای چکاپ مراجعه نماید تا در صورت بزرگ شدن کیستها یا بروز مشکل ، ترشح یا علائم دیگر درمان لازم را شروع کرده یا کیست را خارج کند. در مواردی نادر اگر کیست علامت مشکل جدی دیگری باشد، ممکن است لازم باشد بررسی‌های بیشتری برای رد یا تایید ابتلای شخص به بیماری‌های دیگر انجام شود.

جراحی و دیگر روش‌های تخلیه کیست معمولا سرپایی بوده و نیازی به بستری در بیمارستان ندارند و بیمار در عرض چند روز یا نهایتا چند هفته بهبود یافته و می‌تواند به شرایط عادی خود بازگردد.

دورنمای کلی کیست نابوتین بسیار مثبت است. اگرچه هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به کیست نابوتین وجود ندارد، اما این کیست‌ها خوش خیم و معمولا بسیار کوچک بوده و معمولا در کوتاه مدت یا دراز مدت مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نخواهند کرد. تا زمانی که کیست نابوتین در زندگی روزمره فرد اختلالی ایجاد نکند یا موجب درد و ناراحتی در دهانه رحم نشود یا جواب تست پاپ اسمیر غیر طبیعی نباشد، نیازی به نگرانی درباره این نوع کیست نیست.