[flexy_breadcrumb]

ترشحات سبز واژن نشانه چیست و چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

ترشحات سبز رنگ واژن معمولا نشان دهنده ی عفونت واژن هستند. دلایل اصلی آن مشکلات عفونت قارچی یا واژینوز هستند، این مشکلات همچنین باعث برخی بیماری های مقاربتی مانند تریکومونیازیس، سوزاک یا کلامیدیا میشوند. این ترشحات ممکن است با درد یا سوزش همرا باشند. معمولا برای درمان این مشکل باید داروهایی با تجویز پزشک یا بدون نسخه مصرف کنید.

[sv slug=”alert”]به محض اینکه متوجه ترشحات سبز رنگ واژن شدید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.[sv slug=”alert1″]

ترشح سبز رنگ واژن چیست؟

ترشح سبز رنگ واژن یک ترشح غیر طبیعی سبز رنگ است که اغلب به دلیل عفونت بدن ایجاد میشود. هنگامی که این عوامل بیماری زا (پاتوژن) وارد دستگاه تناسلی میشوند تکثیر یافته و باعث تولید مایع طبیعی شفاف یا سفید و لزج میشوند این مایع به مرور زمان تبدیل به یک ماده زرد رنگ یا زرد متمایل به سبز و درنهایت به رنگ سبز تبدیل میشود.

ترشحات سبز رنگ واژن چیست

این ترشحات سبز رنگ معمولا با بوی بد، سوزش واژن، سوزش ادرار و درد شدید هنگام رابطه جنسی همراه است. اغلب عفونت هایی که باعث ایجاد ترشحات سبز رنگ میشوند جدی نیستند و اگر زود تشخیص داده شوند به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک درمان میشوند.

برخی از دلایل شایع ترشحات سبز رنگ:

• عفونت باکتریایی
  • عفونت های شایع مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا کلامیدیا
  • عفونت واژن تریکومونیازیس
  • واژینوز باکتریال
  • عفونت مجاری ادراری
  • بارداری

در شروع عفونت، ترشحات شما بافتی کف آلود دارد و به مرور زمان با پیشرفت بیماری ممکن است ظاهری لزج و زرد رنگ به خود بگیرد، سپس به رنگ سبز روشن و در نهایت به رنگ سبز تیره تبدیل میشود.

معمولا افراد زیادی از ترشحات غیر طبیعی واژن نگران هستند و آن را دلیل یک بیماری مقاربتی یا یک بیماری جدی میدانند اما به یاد داشته باشید که که برخی از انواع ترشحات طبیعی هستند.

دلیل ترشحات سبز رنگ

ترشحات سبز رنگ واژن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در اکثر زنان ترشحات سبز رنگ به دلیل عفونت های باکتریای، عفونت های مقاربتی یا بارداری است.

عفونت واژن تریکومونیازیس

شایع ترین دلیل ترشحات سبز رنگ تریکومونیازیس، یک بیماری مقاربتی (STD) است که توسط انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس به وجود میاید. تریکومونیازیس اغلب علاوه بر ترشحات سبز رنگ باعث بروز علائم دیگری مانند درد هم میشود.

تریکومونیازیس یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در جهان است. این بیماری تقریبا فقط از راه جنسی منتقل میشود، یعنی از طریق تماس واژن با واژن یا واژن با آلت تناسل. هفتاد درصد افراد مبتلا به تریکومونیازیس هیچ علائمی ندارند؛ اما علائم آن در برخی افراد معمولا در مدت پنج تا بیست و هشت روز پس از ابتلا به تریکومونیازیس ایجاد میشود. این علائم شامل: ترشحاتی با رنگ زرد مایل به سبز و بویی شبیه به بوی ماهی است؛ اما در برخی ممکن است علائم دیرتر ایجاد شود.

نتایج آزمایشات STD نشان میدهد که ترشحات سبز رنگ واژن یکی از شایع ترین علائم بیمارانی است که مبتلا به تریکومونیازیس هستند. به طوری که حدود هفتاد و پنج درصد از این بیماران دچار ترشحات غیر طبیعی واژن بوده اند.

دیگر علائم احتمالی این بیماری شامل: خارش و جوش اطراف واژن (پنجاه درصد)، درد یا ناراحتی هنگام ادرار (بیست وپنج درصد)، یا خونریزی دوره ای (بیست و پنج درصد) است. درد لگن هم یکی دیگر از علائم این بیماری است اما خیلی شایع نیست.

خوشبختانه تریکومونیازیس معمولا به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول یا تینیدازول ظرف مدت چند هفته درمان میشود.

سایر عفونت های مقاربتی (STIs): سوزاک یا کلامیدیا

ترشحات سبز رنگ ممکن است نشانه ی بیماری های مقاربتی دیگری مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد. برای زنان مبتلا به تریکومونیازیس ابتلا به به سوزاک یا عفونت کلامیدیا بسیار رایج است.

سوزاک و کلامیدیا بیماریهای مقاربتی هستند که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده واژینالی، مقعدی یا دهانی با فردی که دارای کلامیدیا یا سوزاک است منتقل میشود.

مانند تریکومونیازیس، اکثر افراد مبتلا به کلامیدیا یا سوزاک هم هیچ علائمی ندارند؛ اما در برخی افراد این بیماری های علائمی مثل درد یا سوزش ادرار، افزایش ترشحات واژن (ترشحات سفید، زرد یا سبز)، درد هنگام رابطه جنسی یا خونریزی خواهد داشت.

اگر سوزاک یا کلامیدیا درمان نشوند ممکن است منجر به مشکلا جدی مانند بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID معمولا علائمی ندارد، اما برخی زنان دچار درد شکم یا لگن میشوند. اگر PID درمان نشود میتواند باعث آسیب دائمی به دستگاه تناسلی شما شود و درنهایت ممکن است باعث ناتوانی یا بارداری و بارداری خارج از رحم شود.

برای اطمینان از اینکه آیا به تریکومونیازیس، سوزاک، کلامیدیا یا هر نوع بیماری مقاربتی دیگری مبتلا هستید یا خیر میتوانید از یک تست خانگی STD استفاده کنید. این تست برای انواع بیماری های مقاربتی استفاده میشود.

با توجه به اینکه بسیاری از بیمای های مقاربتی علائمی ندارند، تشخیص و درمان آنها برای جلوگیری از عواقب طولانی مدت مهم است. اگر تست STD شما مثبت بود میتوانید بلافاصله درمان را شروع کنید تا از انتقال عفونت به شریک جنسی یا خطر ابتلا به سایر عوارض جانبی خودداری کنید.

واژینوس باکتریال

واژینوس باکتریایی (BV) یکی دیگر از دلایل احتمالی ترشحات سبز رنگ واژن است. برخلاف تریکومونیازیس، BV یک عفونت مقاربتی نیست. درواقع BV به دلیل عدم تعادل باکتری های خوب و مضر است که به طور معمول در واژن زنان وجود دارند.

محققان به طور دقیق مطمئن نیستند که چه چیزی باعث BV میشود، اما احتمال میدهند که این عدم تعادل باکتریایی ممکن است به دلیل داشتن یک یا چند شریک جنسی یا حمام رفتن بیش از حد باشد. BV در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند شایع است.

علیرغم اینکه واژینوز باکتریایی شایع ترین عفونت واژن در زنان پانزده تا چهل و چهار ساله است، بسیاری از مبتلایان به BV نمیدانند که به آن مبتلا هستند چون این بیماری هیچ علائمی ندارد.

زنانی که دچار علائم میشوند علائم آنها اغلب خفیف است و این علائم معمولا شامل ترشحات رقیق و سفید رنگ یا خاکستری واژن (گاهی اوقات متمایل به سبز) است و بویی شبیه به بوی ماهی دارد. این علائم معمولا بیشتر بعد از رابطه جنسی قابل مشاهده است. علائم دیگر شامل خارش یا جوش اطراف واژن و درد یا سوزش ادرار است.

ابتلا به BV ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند اچ آی وی، تبخال تناسلی، کلامیدیا، بیماری التهابی لگن و سوزاک را افزایش دهد و همچنین میتواند باعث مشکلات بارداری از جمله زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم شود.

اگر احتمال میدهید که مبتلا به واژینوز باکتریایی هستید بهتر است که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

پزشک علائم ترشحات واژن و واژینوز باکتریایی شما را معاینه میکند و ممکن است برای تشخیص مطمئن BV ترشحات شما را آزمایش کند. اگر نتیجه و معاینات شما مثبت باشد یک دوره درمان آنتی بیوتیک برای شما تجویز میشود و در نهایت ظرف چند هفته عفونت شما برطرف میشود.

افراد بارداری که ترشحات سبز رنگ دارند باید چه کار کنند؟

ترشحات سبز رنگ در دوران بارداری نگران کننده تر از حالت عادی است. برای بسیاری از افراد ممکن است این شرایط بسیار نگران کننده باشد.

بارداری و ترشحات سبز رنگ واژن

در طول بارداری بدن شما دچار تغییراتی میشود، یکی از این تغییرات ممکن است ترشحات سبز رنگ واژن باشد. این شرایط ممکن است بسیار نگران کننده باشند و فورا این سوال را برای شما ایجادکند که آیا این ترشحات در دوران بارداری عادی است؟

پاسخ منفی است. اگر در دوران بارداری دچار ترشحات سبز رنگ شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات سبز رنگ دوران بارداری ممکن است نشان دهنده هریک از دلایل احتمالی باشد که قبلا درباره آن صحبت کردیم: تریکومونیاز، سوزاک، کلامیدیا یا واژینوز باکتریایی (BV). این بیمای ها میتوانند بارداری شما پیچیده کنند و به جینین شما آسیب برسانند.

اما در دوارن بارداری دو علت احتمالی دیگر برای ترشحات سبز رنگ وجود دارد: عفونت مجاری ادرار (UTI) و گاهی اوقت مایع آمنیوتیک.

عفونت مجاری ادرار

زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های مجاری ادرار هستند. بزرگ شدن رحم بر حالب ها (مجرایی که ادرار از طریق آن از کلیه به مثانه میرسد) فشار میاورد و باعث تجمع ادرار در مثانه میشود. این شرایط میتواند باعث عفونت مجاری ادرار یا مثانه شود.

ترشحات سبز رنگ همراه با بوی نامطبوع و یا سوزش هنگام ادرار از علائم شایع عفونت های مجاری ادرا هستند.

در صورت ابتلا به هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید. پزشک میتواند دلیل اصلی عفونت شما را درمان کند، این شرایط نباید تاثیر بر بارداری شما داشته باشد.

در صورت ابتلا به ترشحات سبز رنگ چه باید کرد؟

همانطور که قبلا گفته شد در صورتی که متوجه ترشحات سبز رنگ واژن شدید باید فورا به پزشک مراجعه کنید. ترشحات سبز طبیعی نیستند. این مشکل اغلب نشان دهنده عفونت است. اگر دلیل ترشحات سبز رنگ سریع تشخیص داده شود این بیماری به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک درمان میشود.

ابتلا به ترشحات سبز رنگ واژن

اکثر زنان در طول زندگی خود دچار عفونت واژن (همراه با ترشح، خارش وبوی بد) میشوند؛ بنابراین نگران نباشید و با مراجعه به پزشک مشکلتان را مطرح کنید، چون صحبت کردن درباره این مشکلات برای آنها عادی است.

اگر نگران ترشحات غیر طبیعی هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید، چون اگر بیماری شما به موقع تشخیص داده شود درمان آن بسیار راحت است. مشکلات جدی در صورت به وجود میایند که بیماران با تاخیر برای درمان به پزشک مراجعه میکنند.

سوالاتی که پزشک از شما میپرسد

• چند وقت است که متوجه ترشحات واژن شده اید؟
  • آیا قبلا باردار بوده اید؟
  • آخرین باری کی ازمایش پاپ اسمیر داده اید؟
  • آیا ترشحات واژن شما بهتر شده یا بدتر؟
  • آیا ترشحات واژن شما دائمی است یا هر چند وقت یک بار اتفاق میافتد؟
  • میزان ترشحات واژن شما چقدر است؟

چه زمانی باید آزمایش بدهیم؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم نداشتن علائم STD به این معنا نیست که شما به آن مبتلا نیستنید. اگر به هر دلیلی احساس میکنید که ممکن است به STD مبتلا شده باشید باید برای انجام آزمایش STD به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات غیر طبیعی ممکن است در نتیجه یک بیماری مقاربتی اتفاق بیافتد، اما همیشه اینطور نیست. سایر عفونت ها مانند واژینیت که یک التهاب یا عفونت در ناحیه واژن است هم میتواند علت این ترشحات باشد. اگر احساس میکنید که ممکن است یکی از این دلایل باعث ترشحات واژن شما شده است میتوانید برای معاینه و تشخیص علت اصلی آن به پزشک مراجعه کنید.

اگر شرایط زیر را داشته اید بهتر است آزمایش بدهید:

• اگر فعالیت جنسی شما افزایش پیدا کرده باشد.
  • اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید.
  • اگر علائم عفونت مقاربتی دارید.
  • اگر با یک فرد جدید رابطه جنسی داشته اید.
  • اگر احساس میکنید که شریک جنسی قبلی شما مبتلا به عفونت بوده است.

درمان خانگی ترشحات سبز رنگ

برای تکمیل روند درمان نکاتی وجود دارد که باید در منزل رعایت کنید:

• ناحیه تناسلی را دو تا سه بار در روز با آب جاری و بدون صابون بشویید.
  • برای کاهش خارش ناحیه تناسلی، با آب گرم یا چای گواوا حمام کنید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ یا مصنوعی خودداری کنید، و از لباس های زیر نخی استفاده کنید.
  • هر گونه تغییر در ترشحات واژن ممکن است نشان دهنده مشکل خاصی باشد بنابراین آنها را نادیده نگیرید و در اولین فرصت به متخصص زنان مراجعه کنید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس