احساس وجود توده در سینه

در اکثر موارد توده‌های موجود درون سینه غیر سرطانی هستند و این به این معنا است که این توده‌ها خوش خیم می‌باشند. احتمالاً هنگامی‌ که شما برای اولین بار متوجه توده در سینه خود می‌شوید شبکه خواهد شد اما نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که ممکن است این توده‌ها در بلند مدت تاثیری بر سلامت شما نگذارند. با این حال گاهی اوقات توده درون سینه می‌تواند علامت سرطان باشد به همین دلیل باید به محض به وجود آمدن هرگونه توده در ناحیه سینه یا تورم در این نواحی به پزشک مراجعه کنید تا شرایط شما را ارزیابی کند. اگرچه مراجعه به پزشک به منظور ارزیابی هرگونه توده یا برجستگی ایجاد شده در سینه ضروری است معمولاً با توجه به علت توده ایجاد شده شما نیازی به درمان خواهید داشت. پزشک به انجام معاینات جسمانی می‌‌پردازد و در صورت لزوم درخواست انجام سونوگرافی یا ماموگرافی را می‌‌دهد تا نوع توده ایجاد شده درون سینه را مشخص نماید.

علت احساس توده در سینه

اگرچه سرطان سینه بیشتر در زنان به وجود می‌‌آید گاهی اوقات احتمال بروز آن در مردان نیز مطرح خواهد شد. هورمون‌های بدن بر این بافت تاثیر می‌گذارند و تغییرات هورمونی باعث به وجود آمدن توده خواهد شد که در برخی موارد به طور طبیعی از بین می‌روند. احتمال به وجود آمدن سرطان سینه در هر سنی وجود دارد. حتی برخی از کودکان به علت استروژن گیاهی هنگام تولد از مادر خود دریافت می‌‌کنند دچار توده سینه خواهند شد که با کاهش سطح استروژن در بدن توده‌های ایجاد شده از بین می‌روند. گاهی اوقات دخترانی که در نزدیکی سن بلوغ قرار دارند دچار توده درون سینه می‌شوند که بسیار دردناک است و معمولاً این توده ایجاد شده در دوران بلوغ از بین می‌رود. نوجوانان پسر نیز ممکن است در دوران بلوغ دچار توده درون سینه شوند که این وضعیت موقت است و معمولا طی مدت چند ماه بهبود پیدا می‌کند. به وجود آمدن توده درون سینه علل مختلفی دارد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشد:

• کیست سینه: اگر شما برای اولین بار متوجه یک توده گرد، نرم و سفت درون سینه خود شده اید توده ایجاد شده می‌تواند کیست باشد که یک کیسه متورم پر از مایع است. کیست زیر می‌‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و بافت اطراف آن حساس ‌شود. کیست سینه می‌‌تواند قبل از دوران پریود از بین برود و پس از آن ناپدید شده یا کوچک شود.
  • تغییرات فیبروکیستیک سینه: این تغییرات باعث می‌شود که شما احساس کنید در برخی از نقاط سینه یک توده سفت و برجسته وجود دارد. در این شرایط سینه شما حساس تر می‌شود. در تعداد زیادی از زنان تغییرات فیبروکیستیک سینه می‌تواند به چرخه قاعدگی آنها ارتباط داشته باشد و پس از پریود بهبود یابد.
  • فیبروآدنوم: فیبروآدنوم به توده‌های سفت و غیر سرطانی سینه گفته می‌‌شود که نرم هستند و می‌‌توانند به راحتی زیر انگشت حرکت کنند. گاهی اوقات این توده‌ها بزرگ می‌شوند. برخی از فاکتورهایی که در بروز این وضعیت نقش دارند عبارتند از بارداری، هورمون درمانی یا قاعدگی.
  • آسیب دیدگی و عفونت: آسیب دیدگی شدید بافت سینه یا اعصاب مجاور آن می‌‌تواند باعث به وجود آمدن توده در درون سینه شود که معمولاً پزشکان این اختلال را تحت عنوان نکروز چربی توصیف می‌کند. تجمع مایع عفونی درون بافت سینه باعث به وجود آمدن توده سینه می‌شود و این وضعیت اغلب با احساس درد موضعی سینه و التهاب پوست ارتباط دارد.
  • سرطان سینه: توده درون سینه که دردناک نیست و سفت به نظر می‌‌رسد و از لحاظ شکل و رنگ با سایر نواحی سینه تفاوت دارد می‌‌تواند به معنای سرطان سینه باشد. در این شرایط معمولاً پوستی روی توده ایجاد شده قرمز، فرو رفته یا فلس مانند به نظر می‌رسد. ممکن است شکل و اندازه سینه تغییر کند یا آن که شما شاهد خروج ترشح از نوک سینه خود باشید.
  • پزشک می‌تواند در هنگام انجام معاینات جسمانی و در صورت نیاز درخواست انجام تست‌های تشخیصی نوع توده ایجاد شده درون سینه را مشخص نماید.

سینه چگونه به نظر می‌رسد؟

در صورت داشتن توده در سینه، سینه چگونه به نظر می‌رسد؟

بافت سینه از لحاظ پیوستگی با قسمت بالا و پایین سینه تفاوت دارد و ممکن است. قسمت داخلی و پایین سینه نرم تر به نظر می‌رسد. معمولا سینه زنان در طول دوران پریود حساس تر به نظر می‌‌رسد و درون آن چند توده ایجاد می‌گردد. با بالا رفتن سن از میزان تراکم بافت سینه کاسته می‌شود. شما باید با نحوه تشخیص تغییرات ایجاد شده در بافت سینه آشنا باشید و بدانید که این تغییرات چه دلیلی دارند. در حقیقت انجام معاینات سینه به منظور تشخیص هرگونه توده ایجاد شده درون آن کاملا ضروری است تا بتوان به موقع اقدامات درمانی لازم را انجام داد. در برخی موارد این وضعیت باعث به وجود آمدن نیاز به انجام عمل جراحی به منظور تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن توده ایجاد شده خواهد شد. اکثر متخصصین توصیه می‌کنند که به جای انجام معاینات سینه بهتر است با ظاهر و شکل طبیعی بافت سینه آشنایی بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال پزشکان توصیه می‌‌کنند که زنان با نحوه معاینه سینه خود آشنا باشند و بتوانند هر گونه تغییرات ایجاد شده درون بافت سینه خود را تشخیص دهند و به پزشک مراجعه نمایند.

در صورت بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز چه علائمی در سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟

به خاطر داشته باشید که در اکثر موارد توده ایجاد شده درون سینه غیر سرطانی هستند با این حال باید در صورت بروز مشکلات زیر به پزشک مراجعه کنید:

• تشخیص توده جدید درون سینه
  • متفاوت بودن یک ناحیه از سینه با سایر نقاط آن
  • از بین نرفتن توده پس از اتمام دوران قاعدگی
  • تغییرات ایجاد شده در ظاهر توده یا بزرگ شدن آن
  • کبود شدن سینه بدون دلیل مشخص
  • قرمز شدن پوست سینه و ایجاد تغییر در پوست آن به نحوی که شبیه پوست پرتقال به نظر می‌رسد.
  • فرو رفتن سینه به سمت داخل (اگر همیشه در چنین حالتی قرار نداشته است)
  • خروج ترشحات خونی از نوک سینه

در هنگام مراجعه به پزشک اتفاقی رخ می‌دهد؟

هنگامی‌ که شما به علت وجود توده درون سینه خود به پزشک مراجعه می‌کنید از شما سوالات متعددی را در خصوص زمانی که برای اولین بار متوجه توده درون سینه شده اید و سایر علائم و نشانه‌هایی که دارید خواهد پرسید. پزشک و معاینه جسمانی سینه خواهد پرداخت و در صورتی که به وجود آمدن توده را مشخص نماید درخواست انجام آزمایشات تشخیصی را خواهد داد.

ماموگرافی

ماموگرافی به عکسبرداری توسط اشعه ایکس از بافت سینه گفته می‌شود که به پزشک برای تشخیص ناهنجاری‌های سینه کمک خواهد کرد. در صورتی که بیمار قبلا به انجام ماموگرافی پرداخته باشد پزشک نتایج حاصل از دو ماموگرافی را با یکدیگر مقایسه می‌کنند تا امکان تشخیص تغییرات ایجاد شده در بافت سینه فراهم کرد.

سونوگرافی

سونوگرافی برای تشخیص توده در سینه

سونوگرافی یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است که از امواج صدا به منظور تهیه تصاویر از بافت سینه استفاده می‌کند.

اسکن ام آر آی

در اسکن ام آر آی از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی به منظور تهیه تصاویر دقیق از بافت سینه استفاده می‌شود.

آسپیراسیون

در این روش پزشک به کمک یک سوزن بسیار نازک به خارج کردن توده درون سینه می‌پردازد که در برخی مواقع از سونوگرافی برای هدایت دقیق سوزن استفاده می‌کند. کیست‌های غیر سرطانی پس از تخلیه مایع از بین می‌روند اما در صورتی که مایع تخلیه شده خونی یا از سفید باشد پزشک درخواست ارزیابی آن را خواهد داد تا وجود سلول‌های سرطانی درون مایع تایید یا رد شود.

نمونه برداری

نمونه برداری برای تشخیص توده در سینه

نمونه برداری روشی است که پزشک زیر میکروسکوپ به جمع آوری نمونه از بافت ناحیه مورد نظر می‌‌پردازد. نمونه برداری از بافت سینه انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشند:

• بیوپسی آسپیراسیون با سوزن کوچک روشی است که پزشک به کمک یک سوزن کوچک به جمع ‌آوری بافت ناحیه مورد نظر می‌‌پردازد.
  • بیوپسی به کمک سوزن مرکزی روشی است که پزشک از دستگاه سونوگرافی برای هدایت سوزن استفاده می‌کند تا بتواند به تهیه بافت بپردازد.
  • بیوپسی به کمک وکیوم روشی است که پزشک دستگاه وکیوم را از طریق برش کوچکی که درون پوست ایجاد شده است وارد بدن می‌کند و به کمک هدایت تصویری به جمع ‌آوری بافت مورد نظر خواهد پرداخت.
  • بیوپسی استریوتاکتیک روشی است که در آن پزشک از زوایای مختلف از ماموگرافی و سوزن مخصوص نمونه برداری به منظور تهیه بافت ناحیه مورد نظر استفاده می‌‌کند.
  • بیوپسی جراحی روش از که فقط توده مورد نظر خارج می‌شود.

توده سینه چگونه درمان شود؟

پزشک باید قبل از طراحی برنامه درمانی بتواند علت به وجود آمدن طوری سینه را مشخص کند زیرا همه توده‌های سینه به درمان نیاز ندارند. در صورتی که شما دچار عفونت سینه هستید پزشک به تجویز داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت خواهد پرداخت. اگر شما کیست دارید پزشک می‌‌تواند به تخلیه مایع درون آن بپردازد زیرا معمولاً در این شرایط کیست از بین می‌رود. در برخی موارد کیست نیازی به درمان ندارد و به صورت خود به خود ناپدید می‌شود. توده سینه دلایل متعددی دارد که همه آنها به درمان نیازی ندارند و در صورتی که توده ایجاد شده درون سینه به علت آسیب دیدگی به وجود آمده باشد پزشک از شما می‌خواهد کمی صبور باشید و اجازه بدهید توده به وجود آمده ترمی‌م شود. برخی از انواع توده‌های سینه از قبیل فیبروآدنوم در تعداد زیادی از موارد نیاز به تخلیه و درمان ندارند. به همین دلیل نباید قبل از مشاوره با پزشک در خصوص توده به وجود آمده نتیجه گیری کنید. پزشک پس از انجام معاینات اولیه به این نتیجه می‌‌رسد که آیا شما به درمان نیاز دارید یا خیر. در صورتیکه توده ایجاد شده سرطانی باشند از روش‌های زیر برای درمان آن استفاده خواهد شد:

• لامپکتومی ‌یا خارج کردن کامل توده
  • ماستکتومی ‌که به معنای خارج کردن بافت سینه است.
  • شیمی درمانی که از داروهای خاص برای از بین بردن سرطان استفاده می‌شود.
  • پرتو درمانی روشی است که از پرتوهای رادیو اکتیو یا برخی داروهای خاص برای از بین بردن سرطان استفاده می‌گردد.

فرایند درمان بر اساس نوع سرطان سینه، اندازه و محل به وجود آمدن تومور و همچنین انتشار آن به سایر نقاط سینه بستگی دارد.