درمان نازایی زنان با لاپاراسکوپی : خطرات کمتر ، نتایج بهتر

درمان نازایی زنان با لاپاراسکوپی ممکن است برای تشخیص ناباروری یا برای درمان یک مشکل باروری و درمان نازایی استفاده شود. لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که شامل ایجاد یک، دو یا سه برش بسیار کوچک در شکم می‌باشد، که از طریق آن پزشک یک لاپاراسکوپ و ابزارهای تخصصی جراحی را وارد می‌کند. لاپاراسکوپ یک لوله نازک فیبر نوری است که دارای نور و دوربین می‌باشد. لاپاراسکوپی به پزشک شما اجازه می‌دهد تا اندام‌های شکمی را مشاهده کند و گاهی اوقات اصلاحاتی را انجام دهد بدون این که برش بزرگتری که می‌تواند نیاز به زمان بهبودی بیشتر و بستری در بیمارستان داشته باشد، را ایجاد کند. این که آیا درمان نازایی زنان با لاپاراسکوپی تشخیصی باید در زنان نابارور انجام شود یا خیر، مسئله بحث برانگیزی است. اگر یک زن در معرض درد لگنی قرار داشته باشد، به این نتیجه می‌رسیم که جراحی ممکن است توصیه شود. با این حال، در موارد ناباروری غیرقابل توضیح، و یا در شرایطی که درد لگن عامل آن نباشد، این که آیا مزایای جراحی بیش از خطرات آن است، موضوع بحث می‌باشد.

چه زمانی پس از جراحی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه موارد زیر بلافاصله باید با پزشک خود تماس بگیرید.

• درد شدید یا رو به افزایش شکمی را تجربه می‌کنید.
  • تب ۱۰۱ درجه یا بالاتر دارید.
  • در محل برش دچار ترشح چرک یا خونریزی قابل توجهی هستید.

بدون توصیه پزشکتان، خود را درمان نکنید. ممکن است اشتباهی انجام دهید و مشکلتان را بدتر کنید.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان با متخصص زنان و زایمان دکتر سولماز محمدی در شیراز می‌توانید با شماره روبرو تماس حاصل فرمایید. 09170836882

چه زمان درمان نازایی زنان با لاپاراسکوپی توصیه می‌شود؟

پزشک شما ممکن است عمل جراحی لاپاراسکوپی را برای تشخیص علت ناباروری توصیه کند. معمولا، این جراحی زمانی انجام می‌شود که تمام آزمایشات دیگر ناباروری انجام شده است، و یا اگر علائم انجام آزمایش دیگری را می‌طلبد. با این حال لاپاراسکوپی نباید مرتبا انجام شود.دلایل احتمالی که ممکن است پزشک شما لاپاراسکوپی تشخیصی را توصیه کند عبارتند از:

• در هنگام مقاربت جنسی درد دارید.
  • در زمان قاعدگی دچار درد شدید یا در زمان‌های دیگر دچار درد لگن می‌شوید.
  • اندومتریوز متوسط تا شدید مشکوک است.
  • بیماری التهابی لگن یا چسبندگی شدید لگن مشکوک هستند.
  • پزشک شما مشکوک به حاملگی خارج رحمی است (که اگر بدون درمان باقی بماند، ممکن است مرگبار باشد).

اغلب (اما نه همیشه)، اگر لاپاراسکوپی تشخیصی مشکلات را شناسایی کند، جراح زنان مجبور خواهد شد مشکل را بلافاصله ترمیم، حذف، و یا در غیر این صورت درمان کند. جراحی لاپاروسکوپی برای درمان بعضی از علل ناباروری زنان به صورت جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشک شما ممکن است در موارد زیر جراحی را توصیه کند.

• هیدروسالپینکس مشکوک باشد. این وضعیت یک نوع خاص از انسداد لوله فالوپ می‌باشد. از بین بردن لوله آسیب دیده می‌تواند میزان موفقیت IVF را بهبود بخشد.
  • رسوبات اندومتری باعث کاهش باروری شما می‌شود. این بحث جنجال برانگیزی است؛ برخی پزشکان می‌گویند که تنها در صورتی که دچار درد هستید، برداشتن اندرومتر قابل انجام است و سایر پزشکان معتقدند که این عمل می‌تواند میزان موفقیت بارداری را بهبود بخشد، حتی اگر درد لگن مشکلی برای شما نباشد.
  • ممکن است جراحی بتواند لوله فالوپ را رفع انسداد یا ترمیم کند (بستن لوله رحی). هنگامی که صحبت از ترمیم لوله‌هاست میزان موفقیت بسیار متفاوت می‌باشد. اگر IVF قرار است بعد از عمل جراحي انجام شود، پس بهتر است یک راست به سراغ IVF برويد. اگر زنی جوان است و همه عوامل دیگر باروری، خوب به نظر می‌رسد، ترمیم جراحی ممکن است برای اولین گام ارزش داشته باشد.
  • کیست تخمدان مشکوک به عامل درد و یا انسداد لوله‌های فالوپ است. گاهی اوقات، تخلیه کیست با سوزن تحت هدایت سونوگرافی بهتر است. برداشتن کیست تخمدان بزرگ ممكن است عملکرد تخمدان شما را كاهش دهد. پزشک شما باید این مسئله را با شما در میان بگذارد.
  • فیبروم باعث درد است، که حفره رحم را بدشکل یا لوله‌های فالوپ را مسدود می‌کند.
  • شما سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید و پزشک شما توصیه می‌کند مته زنی تخمدان را انجام دهد. مته زنی لاپاروسکوپی تخمدان شامل ایجاد سه تا هشت حفره کوچک در تخمدان است. در زنان مبتلا به PCOS که با داروهای باروری تخمک گذاری نمی‌کنند، این روش می‌تواند آن‌ها را به تخمک گذاری ترغیب کند دهد. با این حال، خطرات ممکن است بیش از منافع باشد، و استفاده از آن بحث برانگیز است.

چگونه انجام می‌شود؟

لاپاروسکوپی برای درمان نازاییلاپاروسکوپی برای درمان نازایی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در حالی که گاهی اوقات ممکن است یک لاپاراسکوپی تشخیصی در یک مرکز بالینی باروری انجام شود، این کار توصیه نمی‌شود. در مطب، اگر چیزی در طی این فرآیند یافت شود، باید برای ترمیم این روش را دوباره در یک مرکز بیمارستانی انجام دهید.

• پزشک شما به شما دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی را ارائه می‌دهد. احتمالا به شما گفته می‌شود که ۸ ساعت یا بیشتر قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده، چیزی نخورید و نیاشامید و ممکن است به شما توصیه شود آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • هنگامی که به بیمارستان می‌روید، IV دریافت خواهید کرد که از طریق آن مایعات و داروهای لازم برای کمک به آرام شدن شما ارائه خواهد شد. متخصص بیهوشی ماسکی را روی صورت شما قرار می‌دهند و بعد از تنفس گازی با بوی گندم شیرین برای چند دقیقه به خواب می‌روید.
  • هنگامی که بیهوشی اثر می‌کند، پزشک یک برش کوچک در اطراف شکم شما ایجاد می‌کند. از طریق این برش، یک سوزن برای پر کردن شکم شما با گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود. این کار فضایی را فراهم می‌کند که امکان مشاهده اندام‌ها و حرکت ابزار جراحی را برای پزشک شما ایجاد می‌نماید.
  • هنگامی که شکم شما با گاز پر می‌شود، جراح لاپاراسکوپ را از طریق برش وارد کرده و اندام‌های اطراف لگن بررسی می‌کند. جراح همچنین ممکن است بافت بیوپسی را برای آزمایش بردارد.
  • گاهی اوقات دو یا سه برش کوچک دیگر ایجاد می‌شود تا دیگر ابزارهای نازک جراحی بتوانند برای انجام ترمیم و یا حرکت اندام‌ها به اطراف برای دید بهتر استفاده شوند.
  • جراح به صورت بصری اندام‌های لگن و اندام‌های‌های شکمی اطراف را ارزیابی می‌کند. او به دنبال وجود کیست، فیبروم، بافت اسکار یا چسبندگی و رشد اندومتر خواهد بود. همچنین به شکل، رنگ و اندازه اندام‌های تولید مثل نگاه خواهد کرد.
  • ممکن است رنگی از طریق دهانه رحم تزریق شود، تا جراح بتواند باز بودن لوله‌های فالوپ را ارزیابی کند.
  • حتی اگر هیچ علائمی از اندومتریوز یا سایر مشکلات پیدا نشود، ممکن است جراح نمونه ای از بافت را که باید آزمایش شود، خارج نماید. گاهی اوقات اندومتریوز بسیار خفیف میکروسکوپی است و توسط چشم غیر مسلح با دوربین لاپاراسکوپی قابل مشاهده نخواهد بود.
  • اگر حاملگی خارج از رحم مشکوک باشد، جراح لوله‌های فالوپ را برای بررسی حاملگی غیرطبیعی ارزیابی می‌کند.

این فرآیند چگونه خواهد بود؟

در طول عمل جراحی لاپاراسکوپی برای درمان نازایی، تحت تاثیر بیهوشی عمومی قرار دارید، بنابراین نباید هیچ دردی احساس کنید و چیزی از فرآیند را به خاطر نخواهید داشت. هنگامی که به هوش می‌آیید، ممکن است گلو درد داشته باشید. این امر به این دلیل است که لوله ای در گلوی شما گذاشته می‌شود تا شما بتوانید در طول عمل جراحی نفس بکشید. این لوله قبل از اینکه از خواب بیدار شوید برداشته می‌شود. طبیعی است که در ناحیه اطراف برش‌ها احساس درد داشته باشید و شکم شما ممکن است دچار گرفتگی باشد، به خصوص اگر پزشک شما بافت اسکار زیادی را حذف کرده باشد. ممکن است در اثر گاز دی اکسید کربن نفخ داشته باشید و در شکم تان دچار احساس درد شدید شوید. این موارد طی چند روز برطرف می‌شود. اگرچه ممکن است در همان روز جراحی به خانه بروید، باید برای حداقل یک یا دو روز استراحت برنامه ریزی کنید. اگر ترمیم زیادی انجام شده باشد، ممکن است به یک یا دو هفته بهبودی نیاز داشته باشید. مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد انتظارات تان صحبت کنید. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک را تجویز کند.

خطرات

همانند هر روش جراحی، لاپاراسکوپی نازایی با خطراتی همراه است. یک یا دو زن از هر ۱۰۰ زن ممکن است دچار عارضه ای شوند که معمولا جزیی است. برخی از عوارض درمان نازایی با لاپاراسکوپی رایج عبارتند از:

• عفونت مثانه پس از جراحی
  • تحریک پوست اطراف مناطق برش

سایر عوارض کم یوع تر، اما بالقوه، عبارتند از:

• تشکیل چسبندگی
  • هماتوم دیواره شکمی

عوارض جدی نادر هستند، اما شامل موارد زیر می‌باشند:

• آسیب به اندام‌ها یا رگ‌های خونی شکم (ممکن است برای ترمیم هر گونه آسیب ایجاد شده جراحی دیگری لازم باشد)
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب عصبی
  • احتباس ادرار
  • لخته شدن خون
  • دیگر عوارض بیهوشی عمومی
  • مرگ (حدود ۳ نفر از هر ۱۰۰،۰۰۰)

اگر نتایج غیر طبیعی باشد

با توجه به چیزی که غیر طبیعی است، جراح ممکن است در طی همان عمل جراحی مشکل را برطرف کند. در بعضی موارد، چسبندگی، ضایعات اندومتر، کیست‌ها و فیبروم‌ها ممکن است برداشته شوند. اگر لوله‌های فالوپ مسدود شده باشند، ممکن است در صورت امکان باز شوند. اگر حاملگی خارج از رحم یافت شود، جراح حاملگی غیرطبیعی را حذف می‌کند و آسیب بافت را ترمیم می‌نماید. او ممکن است نیاز به حذف کل لوله فالوپ داشته باشد. پس از جراحی، پزشک شما توضیح می‌دهد که چه گزینه‌هایی برای باردار شدن وجود دارد. اگر فیبروم برداشته شوند یا لوله فالوپ ترمیم شود، ممکن است بتوانید بدون کمک باردار شوید. همچنين در مورد آندومتريوز يا  PID، حذف بافت اسکار ممکن است باردارشدن بدون درمان بيشتر را ممکن سازد. اگر بعد از چند ماه پس از عمل باردار نشدید، پزشک ممکن است درمان‌های باروری را توصیه کند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”

تاریخچه لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی تشخیص