علائم سرطان سینه

وجود توده درون سینه یکی از علائم احتمالی سرطان سینه در زنان و مردان می‌باشد. سرطان سینه می‌تواند باعث به وجود آمدن تغییرات متعدد در پوست روی سینه و نواحی اطراف آن شود. هر فردی که متوجه تغییرات اطراف سینه خود شده است باید به پزشک مراجعه نمایید. در برخی موارد سرطان سینه هیچ گونه علامت را به وجود نمی‌‌آورد اما پزشک به کمک ماموگرافی می‌‌تواند وجود توده درون سینه را تشخیص دهد. انجام معاینات بالینی توسط پزشک کاملاً ضروری است زیرا می‌تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه که قابل درمان است را مشخص کند.

منظور از طبیعی بودن بافت سینه چیست؟

همیشه هر دو سینه ظاهر و شکل طبیعی ندارند. ممکن است آنچه که برای شما طبیعی به نظر می‌رسد در یک فرد دیگر طبیعی نباشد. اکثر زنان می‌گویند که سینه آنها دارای توده‌های متعددی است و صاف نمی‌باشد. توده‌های درون سینه معمولاً در دوران پریود، در دوران بارداری و همچنین کاهش یا افزایش وزن بدن یا مصرف برخی داروهای خاص بیشتر جلب توجه می‌کنند. با بالا رفتن سن بافت سینه نیز دستخوش تغییر می‌شود.

علائم سرطان سینه

در بخش زیر به بررسی علایم و نشانه‌های بالقوه سرطان سینه اشاره می‌‌کنیم که ممکن است بدون به وجود آمدن توده درون سینه ایجاد شوند. گاهی اوقات این علائم و نشانه‌ها به دلایل دیگر غیر سرطان سینه به وجود می‌آیند. هر فردی که دارای علائم و نشانه‌های حاصل از تغییر بافت سینه است باید به پزشک مراجعه نماید تا پزشک سینه او را بررسی نماید و علل سرطانی و غیر سرطانی آن را تایید یا رد کند.

تغییرات پوست سینه

تغییرات پوست سینه از علائم سرطان سینه

سرطان سینه می‌تواند باعث به وجود آمدن تغییرات و ملتهب شدن سلول‌های پوستی شده و این امر تغییرات گسترده‌ ای را در بافت پوست ایجاد می‌نماید. برخی از این تغییرات پوستی عبارتند از: فلس دار شدن نوک سینه و هاله قهوه ای اطراف آن که شبیه خشکی شدید پوست یا آفتاب سوختگی به نظر می‌رسد، کلفت شدن پوست نواحی مختلف سینه. این تغییرات می‌‌تواند باعث التهاب پوست شوند و معمولاً بیماران آن را به سرطان سینه ارتباط می‌‌دهند که اغلب تصور آنها صحیح نیست. این تغییرات پوستی می‌توانند نشان دهنده یک نوع سرطان نادر سینه باشند که بیماری پاژه نامیده می‌شود. همچنین تغییرات بافت سینه می‌تواند به علت بیماری‌های خوش خیم از قبیل اگزما یا درماتیت به وجود بیاید.

خروج ترشح از نوک سینه

خروج ترشح از نوک سینه از علائم سرطان سینه

برخی از بیماران شاهد خروج ترشح از نوک سینه خود هستند که ممکن است این ترشحات غلیظ یا رقیق باشد و به رنگ سفید، زرد، سبز یا قرمز دیده شوند. خروج ترشحات شیری رنگ از نوک سینه در افرادی که شیر می‌دهند طبیعی است اما در صورت بروز هر گونه ترشح دیگر از سینه باید به پزشک مراجعه کرد. اگرچه در اکثر موارد ترشحات نوک سینه غیر سرطانی هستند و در برخی از افراد به معنای سرطان سینه می‌باشد. سایر علل احتمالی خروج ترشح از سینه به شرح زیر می‌باشد:

• عفونت سینه
  • عوارض جانبی حاصل از مصرف قرص ضد بارداری
  • عوارض جانبی حاصل از مصرف برخی داروهای خاص
  • تغییرات متعدد در فیزیولوژی بدن
  • برخی بیماری‌های خاص از قبیل بیماری تیروئید

فرورفتگی پوست سینه

گاهی اوقات فرورفتگی پوست سینه می‌تواند علامت التهابی سرطان سینه باشد که یک نوع سرطان پیشرونده سینه محسوب می‌شود. سلول‌های سرطانی باعث تجمع مایع لنفاوی در سینه می‌شوند که این امر باعث بروز تورم و همچنین فرورفتگی پوست سینه خواهد شد. در صورت بروز این علامت و فرورفتگی سین باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط معمولاً پوست سینه شبیه سطح پوست پرتقال به نظر می‌رسد و پزشک به آن فرورفتگی پرتقالی شکل می‌گوید.

تغییرات غدد لنفاوی

غدد لنفاوی به توده‌های کوچک و گرد بافت سیستم ایمنی بدن گفته می‌شود که وظیفه فیلتر کردن مایعات و جذب سلول‌های خطرناک از قبیل سلول‌های سرطانی، ویروس و باکتری را برعهده دارند. هر ممکن است بیمار علاوه بر متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل خود شاهد بزرگ شدن آنها در ناحیه جناغ سینه نیز باشد. متورم شدن غدد لنفاوی اغلب به صورت توده‌های کوچک و سفت که نسبت به لمس حساس هستند خود را نشان می‌دهد. با این حال غدد لنفاوی ممکن است به علت عفونت سینه یا سایر بیماری‌های کاملاً غیر مرتبط دستخوش تغییر شود. در صورتی که شما شاهد هر گونه تغییر در بافت سینه خود شده اید باید به پزشک مراجعه کرد تا علت بروز آن را تشخیص دهد.

درد سینه و نوک آن

سرطان سینه می‌تواند باعث به وجود آمدن تغییرات متعدد در سلول‌های پوستی شود و بیمار را دچار درد، حساسیت و ناراحتی نماید. اگرچه سرطان سینه معمولاً بدون درد است باید در صورت بروز هر گونه تغییرات یا علائم و نشانه‌های که به سرطان سینه ارتباط دارد به پزشک مراجعه نمایید. برخی از افراد از احساس درد و سوزش سینه خود شکایت دارند.

فرورفتگی نوک سینه

فرورفتگی نوک سینه از علائم سرطان سینه

سرطان سینه می‌تواند باعث تغییرات سلولی بافت نوک سینه شود که این تغییرات خود را به صورت فرورفتگی نوک سینه نشان می‌دهد و ممکن است باعث تغییر سایز آن نیز شود. ظاهر نوک سینه در دوران تخمک گذاری و گاهی اوقات در چرخه پریود تغییر می‌‌کند اما در صورتی که شما متوجه تغییرات جدید در نوک سینه خود شده اید باید به پزشک مراجعه نمایید.

قرمزی سینه

سرطان سینه می‌تواند باعث تغییرات متعدد در پوست سینه شده و رنگ آن را تغییر دهد و حتی باعث کبودی آن می‌شود. ممکن است پوست سینه قرمز یا ارغوانی و یا حتی کبود به نظر برسد. در صورتی که بافت سینه به دلایلی غیر از تروما دچار تغییر رنگ شده است باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت بروز این اختلال را تشخیص دهد. در صورتی که تغییر رنگ سینه حتی به علت تروما پس از مدتی از بین نرفته باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

تورم سینه

سرطان سینه باعث می‌شود که کل سینه یا برخی از نواحی آن دچار تورم شود و پس از آن یک توده درون سینه ایجاد می‌گردد. در این شرایط معمولاً یکی از سینه‌ها نسبت به سینه دیگر بزرگتر یا کوچکتر خواهد شد. اگرچه سایز سینه برخی از افراد تفاوت کمی با یکدیگر دارند و تورم سینه باعث می‌‌شود که یکی از آنها بزرگتر از حد طبیعی به نظر برسد و پوست سینه به علت تورم ایجاد شده سفت خواهد شد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه موقع باید برای سرطان سینه به پزشک مراجعه کرد؟

در هنگام بروز تغییرات سینه نباید دچار ترس و وحشت شوید زیرا گاهی اوقات این تغییرات به علت نوسان در سطح هورمون‌ها و سایر فاکتورها به وجود می‌آید و به راحتی قابل درمان می‌باشد. با این حال شما باید به سلامت سینه خود اهمیت بدهید و در صورت بروز هر گونه تغییری در بافت سینه به پزشک مراجعه نمایید به علت بروز آن را مشخص کند. ۸ موردی که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم به معنای مراجعه به پزشک می‌باشد به ویژه در صورتی که این تغییرات به علت آسیب دیدگی، چرخه پریود یا برخی بیماری‌ها از قبیل عفونت ‌سینه به وجود نیامده باشند. پزشک می‌تواند به ارزیابی علائم نشانه‌های شما بپردازد، سینه شما را معاینه کند و در صورت نیاز درخواست انجام تست‌های تشخیصی را بدهد. ممکن است پزشک انجام ماموگرافی، سونوگرافی و سایر تست‌های تشخیصی و همچنین آزمایش خون را درخواست کند تا بتواند علت تورم سینه و تغییرات دیگری که ایجاد شده اند را مشخص نماید.

درمان سرطان سینه

متخصصین سرطان زیاد به کمک روش‌ها و فناوری‌های متعدد تومورهای درون سینه هدف قرار می‌‌دهند. برنامه درمان سرطان سینه با توجه به شرایط پزشکی بیمار و نظر شخصی او طراحی می‌شود. هر یک از روش‌های درمانی با مزایا و خطرات خاص خود همراه هستند. برنامه درمان با توجه به نوع خاص سرطان سینه و بیولوژی تومور، مرحله پیشرفته سرطان سینه، سن بیمار، سطح سلامت او و سایر مسائل پزشکی و همچنین نظر شخصی بیمار تعیین می‌گردد. با توجه به متفاوت بودن نوع تومورها و شرایط خاص هریک از بیماران، پزشک از یک روش درمانی برای همه بیماران استفاده نخواهد کرد حتی اگر هر دو بیمار دچار سرطان سینه باشند. پزشک به طور تخصصی برنامه درمان را طراحی می‌کند تا سرطان سینه را از بین ببرد. برخی از روش‌های درمانی رایج برای سرطان سینه به شرح زیر می‌باشند:

انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی برای درمان سرطان سینه

در اکثر بیماران انجام عمل جراحی یک بخش از فرآیند درمان محسوب می‌شود و جراح سینه و متخصص آنکولوژی در زمینه انجام عمل جراحی برای درمان انواع خاص سرطان سینه از قبیل بیماری‌های التهابی و تهاجمی تخصص دارند. پزشک در زمینه درمان تومورهای پیشرفته سینه از قبیل تومور قفسه‌ سینه تخصص دارد و می‌تواند از روش‌های متعدد جراحی برای رفع درد و بهبود شرایط بیمار استفاده کند.

شیمی درمانی

این روش درمانی معمولاً برای آن دسته از بیمارانی توصیه می‌‌شود که دچار سرطان پیشرونده یا متاستاز دهنده شده اند.

هورمون درمانی

تومورهایی که به برخی از هورمون‌های خاص پاسخ مثبت داده‌اند به کمک هورمون درمانی که از رشد تومور و متاستاز آن به سایر نقاط بدن جلوگیری می‌کند، درمان خواهند شد.

پرتو درمانی

در مواردی که تومور سینه بزرگ است و به راحتی به کمک عمل جراحی خارج نمی‌‌شود پزشک قبل از عمل از پرتو درمانی برای کوچک و چروکیده کردن تومور استفاده خواهد کرد. پس از جراحی سینه و خارج کردن تومور نیز پزشک انجام پرتو درمانی را برای از بین بردن سلول‌های باقیمانده سرطانی توصیه می‌‌کند.

درمان هدفمند

این روش درمانی برخی از ژن‌های خاص را هدف قرار می‌دهد تا منبع انرژی سلول‌های سرطانی قطع شود.

چگونه سن بیمار بر فرآیند درمان تاثیر می‌گذارد؟

صرف نظر از سن و سال بیمار فرایند درمان به فاکتورهای متعددی از قبیل گرید تومور، مرحله پیشرفت تومور، وضعیت گیرنده‌های هورمون و وضعیت HER2 بستگی دارد. وضعیت عمومی سلامت بیمار و سایر شرایط پزشکی در فرایند درمان نقش دارند به عنوان مثال بیمارانی که دچار اختلالات قلبی هستند در صورت استفاده از برخی داروهای خاص برای درمان سرطان سینه با مشکل مواجه می‌‌شوند. همه این موارد در کنار سن بیمار در طراحی فرایند درمان نقش دارند. زنان جوانی که دچار سرطان سینه هستند به علت درمان با مشکلاتی از قبیل نگرانی در خصوص یائسگی زود هنگام و از دست دادن قدرت باروری مواجه می‌‌شوند.