لاپاراسکوپی درمانی(نحوه انجام فرایند،مزایا و کاربرد)

لاپاراسکوپی فرآیندی ست که در طی آن پزشک می‌تواند داخل شکم بیمار را با استفاده از یک لاپاراسکوپ مشاهده کند. علاوه بر مشاهده داخل شکم، پزشک می‌تواند از ابزارهای ظریفی استفاده کند که آنها نیز از طریق دریچه‌های دیگری روی پوست به بدن وارد خواهند شد. از این ابزار برای بریدن یا کوتاه کردن بافت، انجام نمونه برداری (بیوپسی)، گرفتن اندام و غیره در داخل شکم استفاده می‌شود. به این نوع جراحی لاپاراسکوپی گاهی اوقات جراحی سوراخ کلیدی یا جراحی کم تهاجمی نیز می‌گویند. از جراحی لاپاراسکوپی می‌توان برای عمل‌های متنوعی استفاده کرد. برخی از شایع‌ترین این عمل‌ها عبارتند از:

• برداشتن کیسه صفرا. به این جراحی گاهی اوقات لاپاراسکوپی کوله‌سیستکتومی یا به اختصار لاپ کولی گفته می‌شود. امروزه، متداول‌ترین روش برداشتن کیسه صفرا همین روش است، که معمولاً برای سنگ صفرایی که درد شدیدی دارد، به کار می‌رود.
  • برداشتن آپاندیس
  • برداشتن لکه‌های آندومتریوز
  • برداشتن بخش‌هایی از روده
  • عقیم‌سازی زنان
  • درمان حاملگی خارج رحمی
  • درمان چاقی
  • درمان تنیلی تخمدان
  • نمونه برداری از ساختارهای متنوع داخل شکم، که می‌توان به روش‌های دیگر آن را زیر میکروسکوپ قرار داد و یا آزمایش کرد.

مزایای لاپاراسکوپی درمانی

به طور کلی، در مقایسه با جراحی سنتی، جراحی لاپاراسکوپی معمولاً مزایای زیر را دارد:

• درد کمتر همراه با عمل
  • خطر کمتر بروز عوارض
  • مدت بستری کوتاهتر و ریکاوری سریع‌تر
  • جای اسکار بسیار کوچک‌تر

چه آمادگی‌های برای این جراحی باید کسب کرد؟

از آنجایی که معمولاً این عمل با بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد، بیمارستان دستورالعمل‌هایی را در مورد ناشتا بودن پیش از عمل به شما خواهد داد. بسته به دلیل جراحی، ممکن است دستورالعمل‌های خاصی به شما داده شود. در صورت لزوم پزشک این اطلاعات را در اختیار شما خواهد گذاشت.

فرایند لاپاراسکوپی درمانی

لاپاراسکوپی معمولاً وقتی انجام می‌شود که شما تحت بیهوشی عمومی قرار دارید و کاملاً بیهوش هستید. پوست روی شکم استریلیزه می‌شود. سپس جراح یک برش کوچک روی شکم با طول حدوداً ۱ الی ۲ سانتیمتر نزدیک به ناف بیمار ایجاد می‌کند. اندکی گاز از طریق همین برش به زیر پوست تزریق می‌شود تا کمی دیواره شکمی پف کند. این کار باعث ساده‌تر شدن مشاهده اندام‌های داخلی با لاپاراسکوپ می‌شود که به آرامی از طریق همین شکاف به داخل حفره شکمی هدایت خواهد شد. سپس جراح یا جراح زنان از طریق لاپاراسکوپ داخل حفره شکمی را نگاه می‌کند یا به تصاویر دوربین لاپاراسکوپی روی صفحه نمایش نگاه می‌کند. اگر قرار به انجام عمل جراحی باشد، یک یا چند شکاف کوچک دیگر نیز روی پوست شکم ایجاد خواهد شد. از طریق این شکاف‌ها ابزارهای بسیار ریزی به داخل حفره شکمی وارد می‌شوند. جراح می‌تواند انتهای این ابزار را از طریق لاپاراسکوپ ببیند و به همین خاطر می‌تواند عمل مورد نیاز را انجام دهد. یکی از تازه‌ترین روش‌ها، لاپاراسکوپی با یک دریچه است، این روش شامل انجام جراحی از طریق همان شکافی است که لاپاراسکوپ از طریق آن به بدن داخل شده است و نیازی به ایجاد شکاف دیگری روی پوست شکم نیست. هنگامی که جراح کار خود را به پایان رساند، لاپاراسکوپ و سایر ابزار جراحی از شکم بیمار خارج خواهد شد. این شکاف‌ها بخیه زده شده و سپس پانسمان می‌شوند.

پس از لاپاراسکوپی

ممکن است اندکی اطراف زخم‌ها (جای جراحی) دردناک باشد. ممکن است اندکی در شانه خود احساس درد داشته باشید. این درد ناشی از گازی است که داخل بدن پمپاژ می‌شود و دیافراگم را تحریک می‌کند، دیافگرام همان منبع عصبی سر شانه را دارد. این درد پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. طول مدت ریکاوری می‌تواند متغیر باشد و به علت انجام عمل و نوع عمل‌های انجام گرفته بستگی دارد.

آیا عوارض محتملی برای لاپاراسکوپی وجود دارد؟

ممکن است خونریزی یا کبودی بسیار خفیفی اطراف شکاف‌های روی پوست بیمار به وجود بیاید. در بیشتر موارد که لاپاراسکوپی صرفاً برای مشاهده اندام‌های داخلی بدن است هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد. مشکلات محتملی که ممکن است رخ دهند عبارتند از:

• آسیب تصادفی به بافت‌های داخل شکم، همچون روده‌ها یا برخی از عروق خونی. این عارضه بسیار نادر است، ولی در صورت وقوع، باید یک جراحی سنتی انجام گیرد تا مصدومیت ترمیم شود.
  • همچون هر جراحی دیگری، احتمال بروز عوارض بیهوشی وجود دارد.
  • گاهی اوقات، شکاف روی پوست عفونت می‌کند که ممکن است به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

اگر جراحی لاپاراسکوپی نیز انجام داده‌ باشید، خطر بروز عوارض افزایش می‌یابد، که به نوع جراحی‌ انجام شده بستگی دارد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”

تاریخچه لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی تشخیص