[flexy_breadcrumb]

مصرف به اندازه زعفران در دوران بارداری: ضد افسردگی و زایمان آسان

بارداری زمانی است که همه‌ی مادران به شما توصیه‌هایی در مورد رژیم غذاییتان می‌دهند و یکی از این توصیه‌های کلی استفاده از زعفران در غذاها است. گرانقیمت‌ترین چاشنی غذای دنیا زعفران است که زنان بارداری که می‌خواهند بهترین چیزهای روی زمین را به نوزاد داخل رحمشان بدهند به دنبال آن هستند. همچنین ممکن است برخی زنان به علت تجربه‌های بدی که از مصرف زعفران در دوران بارداری داشته‌اند به ما توصیه کنند از این چاشنی استفاده نکنید. این نظرهای متفاوت ممکن است شما را گیج کنند. در این اوضاع ممکن است شما دودل باشید که آیا خطر کنید و در طول بارداری از زعفران استفاد کنید، یا اینکه مزایای آن را با نخوردنش نادیده بگیرید.

اگرچه زعفران برای خانم‌های باردار مزایای بسیاری دارد مانند کاهش فشار خون و کمک به هضم غذا، قبل از شروع مصرف زعفران در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. زعفران صرفا چون گیاه است نمی‌تواند ایمن و بی‌خطر باشد. حتی گیاهان نیز می‌توانند خرابی ایجاد کنند و اثرات نامطلوب بر روی شما و کودک شما داشته باشند.

[shortcode-variables slug=”number”]

زعفران چیست؟


زعفران کلاله خشک شده‌ی گل زعفران است، به عبارت دیگر قسمت رشته مانند در مرکز گل که شامل گرده است. تنها 3 رشته زعفران از 1 گل گرفته شده‌اند. از آنجایی که به دست آوردن زعفران کار دشواری است و نیاز به زحمت و تلاش زیادی دارد، این موضوع باعث می‌شود زعفران یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین گیاهان روی کره‌ی زمین باشد. زعفران اغلب لغب پادشاه ادویه‌ها را دارد و قیمت آن زیاد است.

مصارف زعفران


زعفران به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، از چاشنی بریانی گرفته تا کرم‌های زیبایی و مکمل‌های سلامتی. زعفران، جدای از مزیت کمک به هضم غذا، برای تسکین زنانی که ناراحتی قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی دارند بسیاز موثر است. زعفران همچنین برای موارد ناباروری مردان، آسم، اختلالات نعوظ، سرطان، بی‌مویی و غیره توصیه می‌شود. گرچه هیچگونه شواهد علمی مبنی بر اینکه زعفران در مبارزه با این عارضه‌ها مفید است، وجود ندارد. با این حال، افرادی که از زعفران استفاده کرده‌اند بر این باورند که دارای مزیت‌هایی است.

آیا زعفران تاثیری بر رنگ چهره‌ کودک دارد؟


طبق سنت‌ها، که از خرافات و افسانه‌ها سرچشمه می‌گیرد و طبق گفته‌های طرفداران زعفران، مصرف آن در طول بارداری منجر به رنگ چهره‌ی سفیدتر در کودک می‌شود. صبر کنید! این رشته‌های ازشمند گرانقیمت را با حرض و ولع نخورید! آگاه هستید که مصرف زیاد زعفران، تنها بیشتر از 10 گرم در روز، می‌تواند برای شما و کودکتان کشنده باشد؟ هیچگونه تحقیقی وجود ندارد که ثابت کند مصرف زعفران و شیر در دوران بارداری باعث می‌شود کودکی سفیدتر داشته باشید، گرچه زعفران در دوران بارداری مزایای دیگری دارد. علاوه بر این، رنگ پوست کودک به هیچ وجه وابسته به مصرف زعفران توسط مادر نیست. مصرف بیش از حد زعفران در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد سایر عوارض و حتی سقط جنین شود. رنگ چهره کودک توسط عوامل ارثی و ژن تعیین می‌شود و هر چیزی که می‌خورید یا می‌نوشید هیچ تأثیری روی این موضوع نخواهد داشت. از آنجایی که مردم کشور ما دوست دارند رنگ چهره سفید و روشن داشته باشند، بسیاری از زنان به امید اینکه رنگ پوست کودکشان سفید شود زعفران مصرف می‌کنند. واقعیت این است که زعفران دارای مزایای پزشکی بسیاری برای زنان باردار است و می‌تواند در مقادیر متوسط مصرف شود. اگرچه در صورتی که زعفران به عنوان یک عامل زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی پوست اعمال می‌شود می‌تواند تاثیر گذار باشد، چنین چیزی برای کودک به دنیا نیامده صدق نمی‌کند. به منظور تسکین ناراحتی‌های ایجاد شده در طول بارداری زعفران مصرف کنید، اما نه به امید اینکه پوست نوزاد سفید شود. این بازی ژن‌ها است.

آیا خوردن شیر و زعفران در دوران بارداری خوب است؟


آیا خوردن شیر و زعفران در دوران بارداری خوب است؟اضافه کردن مقداری زعفران به شیر یا نوشیدنی در دوران بارداری خوب است، اما به شرطی که در تعادل مصرف شود. از آنجا که زعفران یک ادویه عجیب و غریب است و دارای بسیاری از مزایای سلامتی است، بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که شیر زعفران را در طول بارداری بخورید. شیر، باز هم، منبع خوبی از کلسیم است، که زمانی که باردارید به مقدار زیادی از آن نیاز دارید. اضافه کردن یک یا دو رشته زعفران در لیوان شیر می‌تواند ماهیچه‌های شما را آرام و ریلکس کند، از درون باعث بهبودی شما شود، هضم را بهبود و سرعت می‌بخشد و باعث تسکین شما می‌شود. با این حال، نوشیدن شیر زعفران برای داشتن یک کودک با پوست سفید، عمدتا یک افسانه است و صحت ندارد. در دوزهای بزرگ، زعفران می‌تواند رحم را تحریک کند و موجب انقباضات شود که ممکن است در دوران بارداری شما مشکل ایجاد کند.

مزایای زعفران در دوران بارداری


زعفران در صورتی که در تعادل و به صورت میانه مصرف شود، چندین رشته در روز نه بیش از 10 گرم در شیر یا وعده‌های غذایی، می‌تواند برای زنان باردار برای موراد زیر مفید باشد:

  • کاهش نوسانات خلقی: امواج هورمونی در طول بارداری می‌توانند باعث بد خلق شدن شود. زعفران به عنوان یک داروی ضد افسردگی برای آن روزهای پر اشک و روزهای غم انگیز، باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود که سروتونین را تولید می‌کند، هورمونی که قطعا روحیه شما را بالا می‌برد. دفعه بعد که در مورد تصویر بدنتان احساس ترس و دلهره می‌کنید، کمی میان وعده زعفرانی بخورید.
  • کاهش فشار خون: تنها 3 تا 4 رشته زعفران در شیر می‌تواند به کاهش فشار خون در زنان باردار کمک کند. زعفران عضلات را شل کرده و به عنوان محرک رحمی عمل می‌کند.
  • کمک به هضم: یبوست، گاز و باد معده در دوره‌ی بارداری رایج هستند. زعفران جریان خون را به سیستم گوارشی ترویج داده و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. شیر برای پروتئین و کلسیم بالا توصیه می‌شود، اما ممکن است به راحتی توسط هر کس قابل هضم نباشد. زعفران به هضم شیر نیز کمک می‌کند.
  • کاهش بیماری صبحگامی: این رشته‌های عالی با تهوع و سرگیجه و مشکلات روزانه در دوران بارداری مبارزه می‌کنند. چای انگلیسی معمول خود را دور بی‌اندازید و چای زعفران خوشمزه شگفت‌آور را بچشید.
  • آرامش بخش: زعفران یک مسکن طبیعی است و خواص ضد انقباض و تشنج دارد. این چاشنی ماهیچه‌ها را آرام می‌کند و درد مفصلی و معده را کاهش می‌دهد. با گرفتگی‌‌های آزار دهنده خداحافظی کنید.
  • مبارزه با کم خونی: اکثر زنان دچار کم خونی هستند. زعفران سرشار از آهن است و برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری است. مصرف منظم زعفران در غذا هموگلوبین را در خون افزایش می‌دهد.
  • مانع از بیماری‌های قلبی می‌شود: با آن دردهای گرسنگی بی موقع و میل شدید به غذا برای هله هوله‌هایی مانند پیتزا با پنیر فراوان یا بستنی بلژیکی دابل چاکلت، نمی‌توانید مانع از وارد شدن این همه کالری و چربی شکم شوید، با محتوای حاوی آنتی اکسیدان بالا، پتاسیم و کروستین، زعفران با کاهش کلوسترول و تری گلیسیرید از قلب شما و نوزادتان محافظت می‌کند. به طور خلاصه، شریان‌های شما را از رسوبات چربی رها می‌کند.
  • خواب را بهبود می‌بخشد: کسانی که شب زنده دار هستند و تلویزیون نگاه می‌کنند تا خوابشان ببرد، قبل از خواب یک فنجان شیر و زعفران گرم و یا چایی بنوشند. این مانند یک آرامبخش عمل می‌کند.
  • درد لثه‌ها را تسکین می‌دهد: با حساس شدن بدن در طول بارداری، مسواک زدن ممکن است کار دشواری شود. رشته‌های زعفران را بسایید و روی لثه‌ها ماساژ دهید تا هرگونه درد تسکین داده شود و دیگر خونریزی همراه با مسواک زدن وجود نداشته باشد.
  • با آلرژی‌ها مبارزه می‌کند: شما در طول بارداری بیشتر در معرض آلرژی‌ها قرار دارید. شیر دم کرده با زعفران موجب تسکین سرفه، آسم، آلرژی‌ها و تسکین گرفتگی بینی می‌شود. گفته می‌شود که اعمال خمیر صندل و زعفران موجب پایین آمدن تب می‌شود. از روش‌های طبیعی استفاده کنید.
  • به رشد مو کمک می‌کند: ریزش مو یکی دیگر از مشکلات در دوران بارداری است. زعفران راهی برای نجات از شر این عارضه است. مخلوطی خمیری مانند از شیرین بیان، شیر و زعفران را در ناحیه‌ی طاس و بدون مو اعمال کنید و تفاوت را ببینید.
  • علیه جوش‌ها مبارزه می‌کند: جوش‌ها و پوست تیره شده ناشی از عدم تعادل هورمونی چیز جدیدی نیست. زعفران تصفیه کننده خون است و به مبارزه با آن‌ها کمک خواهد کرد.
  • حرکت نوزاد: لحظه‌ای که یک زن باردار یک لیوان شیر و زعفران می‌نوشد می‌تواند حس کند که جنین حرکت می‌کند. همانطور که حرارت بدن با زعفران افزایش می‌یابد، می‎توانید حرکت کودک خود را احساس کنید. با این حال هیچگاه مقادیر زیادی زعفران ننوشید و توجه داشته باشید که پس از چند ماه حرکات کودک می‌توانند احساس شوند.

جدای از این، زعفران یک آنتی اسید طبیعی است، که فشار خون را تنظیم می‌کند و مشکلات کلیه و مثانه را از بین می‌برد. این گیاه شگفت انگیز حاوی مواد مغذی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین A و C و همچنین فولیک اسید است که برای شما و سلامت کودک شما ضروری است.

عوارض جانبی زعفران در دوران بارداری


اگرچه بسیاری از مزایای سلامتی به زعفران اختصاص داده شده است، این عاقلانه نیست که فرض کنیم بهترین چیز برای شما است. موراد زیر را بررسی کنید:

  • سقط جنین: پزشک توصیه می‌کند از مصرف بیش از 10 رم زعفران در روز خودداری کنید. زعفران در دوران بارداری گرمای بدن را افزایش می‌دهد که ممکن است منجر به سقط جنین شود. این همچنین منجر به حرکات بدن می‌شود که معمولا بعد از سه ماهه دوم احساس می‌شوند. بهتر است قبل از مصرف زعفران در دوران بارداری، با متخصص زایمان خود مشورت کنید.
  • آلرژی‌ها: اگر شما دچار خشکی دهان، اضطراب، سردرد و حالت تهوع هستید، ممکن است نسبت به زعفران حساسیت شدیدی داشته باشید. اینها به سادگی باعث پیچیده شدن بارداری می‌شوند.
  • استفراغ: استفراغ کردن و بالا آوردن غذا، موجب اختلال اسید در معده و انقباضات می‌شود.

عوارض جانبی جدی زعفران در دوران بارداری که نیازمند توجه فوری پزشکی هستند:

  • خونریزی از بینی، لب‌ها، پلک‌ها
  • بی‌حسی
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • احساس سرگیججه به عبارت دیگر از دست دادن تعادل و سرگیجه و غش
  • یرقان

5 نکته سریع برای انتخاب و ذخیره زعفران


به دلیل گران قیمت بودن زعفران، در صورتی که به طور آزاد یا بدون بسته بندی درست و مناسب فروخته شود، دستکاری شده‌اند و تقلبی هستند. زعفران یک ادویه خاص است و خریدن آن، انتخاب و نگهداری آن متفاوت از سایر ادویه جات است. دلیل این موضوع این است که زعفران به طریقی متفاوت از دیگر ادویه جات برداشت شده و استفاده می‌شود. در زیر برخی از نکات که در هنگام خرید و ذخیره زعفران به کار می‌آیند وجود دارند:

  • برچسب‌ها را چک کنید: هرگز فراموش نکنید که برچسب و تاریخ انقضاء را بخوانید.
  • توجه کنید که رنگ زعفران قرمز سیر باشد: هنگام خرید زعفرانی را انتخاب کنید که قرمز سیر و تیره به نظر می‌رسد. هرچه رنگ تیره‌تر باشد، ادویه خوشبوتر است.
  • زعفران تازه: رشته‌های تازه‌ی زعفران را انتخاب کنید و از خریداری زعفران پودر شده خودداری کنید، پودرها کمتر تند وتیز هستند و خواص آنتی اکسیدانی خود را از دست می‌دهند.
  • ظروف محفوظ از هوا: همیشه رشته‌های زعفران را در ظروف محفوظ از هوا قرار داده و به طور فشرده در فویل آلومینیوم بسته بندی کنید تا ادویه را به مدت طولانی تازه نگه دارید.

در کدام ماه بارداری می‌توان از زعفران استفاده کرد؟


با توجه به مزایای فراوان زعفران، زنان باردار می‌توانند از سه ماهه دوم تا بعد از آن، بیشتر از ماه چهارم یا پنجم، آن را مصرف کنند. توصیه می‌شود زعفران از ماه پنجم به بعد زمانی که مادر می‌تواند حرکت کودک را احساس کند، مصرف شود. باور بر این است که زعفران به حرکات کودک نیز کمک می‌کند. فقط چند رشته زعفران را در یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و تفاوت را احساس کنید. شما همچنین می‌توانید برخی از این رشته‌های گران قیمت را در آشپزی اضافه کنید، اما مطمئن شوید که در یک تاریخ معین از 10 گرم بالاتر استفاده نکنید. شما می‌توانید کمی بادام، پسته، و کمی هل، مقداری شکر و 4 تا 5 رشته زعفران اضافه کنید. این شیر مغذی و پر کننده است، به هضم کمک می‌کند و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. اگر شیر را دوست نداشته باشید، می‌توانید چند رشته زعفران را به سایر غذاها یا برنج پخته شده اضافه کنید. مصرف چند رشته زعفران در آب، در طول حاملگی به هضم کمک می‌کند.

گل زعفران در بارداری


گل زعفران در بارداریگل زعفران همراه با شیر نمی‌توانند به سفید شدن پوست نوزاد کمک کنند، اما قطعا می‌تواند به هضم غذا در زنان باردار، که در طول بارداری ضعیف است کمک کند. زنان باردار اغلب از گاز و نفخ و دیگر مشکلات گوارشی رنج می‌برند. زعفران در تشکیل یک لایه اضافی به منظور تسکین اسیدیته گوارشی کمک می‌کند. شما می‌توانید از خواص ضد باکتری زعفران برای داشتن ظاهری سالم و روشن استفاده کنید. زعفران را در ماسک صورت خود مخلوط کنید، و پوست شفاف جوانسازی شده را تجربه کنید. تمام بدن‌ها منحصر به فرد هستند و شما ممکن است قادر به تحمل بیش از 4 گرم زعفران نباشید.با مادرانی که در دوران بارداری زعفران مصرف می‌کردند در ارتباط باشید، از این ادویه استفاده کنید اما به طور ایمن و بی‌خطر. برای به دست آوردن مزایای بهینه، اطمینان حاصل کنید که با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند برای مصرف بهتر از زعفران به شما توصیه‌هایی بکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر سولماز محمدی

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در شیراز – دکتر سولماز محمدی – دارای بورد تخصصی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، انجام دقیق ترین کنترل حاملگی های معمول و پرخطر، تشخیص به موقع سرطان بانوان، متخصص درمان نازایی، متخصص عمل های زیبایی ترمیمی زنان- متخصص زنان و زایمان و نازایی شیراز، (دكتر سولماز محمدی – متخصص لاپاراسكوپی تشخیصی و جراح و متخصص زنان و زايمان ، نازايي، درمان ناباروري

Call Now Buttonمشاوره و تماس