ویروس کرونا و بارداری

ویروس کرونا و بارداری: کرونا برای مادر و جنین خطرناک است؟

0 10,450

هرچند شیوع گسترده ویروس کرونا تمام بخش‌های جامعه را تهدید می‌کند، اما در این میان خطرناک بودن عفونت کووید ـ ۱۹ برای خانم‌های باردار به توجه ویژه‌ای نیاز دارد.

در حال حاضر شواهد کافی وجود ندارد که نشان بدهد آیا کرونا ویروس در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل می‌شود یا خیر و عوارض کرونا ویروس برای نوزادان فعلاً مشخص نیست و دانشمندان در حال مطالعه بر روی این موضوعات هستند. فعلاً به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که توصیه‌های احتیاطی را برای محافظت از خودشان در برابر ویروس رعایت کنند و در صورت مواجهه با علائم آلوده شدن به کرونا ویروس، از قبیل تب، سرفه یا مشکل تنفسی به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان با متخصص زنان و زایمان دکتر سولماز محمدی در شیراز می‌توانید با شماره روبرو تماس حاصل فرمایید. 09170836882

عفونتهای کرونا ویروس

کرونا ویروس‌ها گروهی از ویروس‌های شایعی هستند که به دلیل وجود لبه‌های تاج مانند بر روی سطح‌شان، ویروس کرونا نام گرفته‌اند. بعضی گونه‌های ویروس کرونا فقط حیوانات را آلوده می‌کنند، اما عده‌ای دیگر از آنها بر انسان‌ها نیز اثر می‌گذارند. اکثر انسان‌ها در طول عمر خود به گونه‌های کرونا ویروس انسانی آلوده می‌شوند. کرونا ویروس‌ها معمولاً باعث عفونت‌های خفیف تا متوسط دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی معمولی می‌شوند. البته کرونا ویروس‌ها می‌توانند عامل ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری مانند برونشیت و ذات‌الریه نیز باشند.

گونه‌های مختلفی از کرونا ویروس‌ها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کووید ـ ۱۹)، سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم تنفسی بسیار حاد (سارس) اشاره کرد.

شیوههای انتقال عفونت کرونا ویروس

کرونا ویروس‌های انسانی معمولاً به روش‌های زیر از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شوند:

• از طریق هوا و از راه سرفه و عطسه
  • تماس بدنی نزدیک مانند دست دادن یا نوازش کردن
  • لمس کردن اشیاء یا سطوح آلوده به ویروس و سپس لمس کردن دهان، بینی یا چشم‌ها قبل از شستن دست‌ها
  • به ندرت از راه مدفوع

افراد مستعد ابتلا به عفونت کرونا ویروس

همه در معرض خطر ابتلا به عفونت کرونا ویروس قرار دارند، اما احتمال آلوده شدن خردسالان از بقیه گروه‌های سنی بیشتر است. عفونت‌های کرونا ویروس در فصل‌های پاییز و زمستان شایع‌تر است.

علائم ابتلا به ویروس کرونا

علائم ویروس کرونااطلاعات پزشکان درباره این ویروس هر روز در حال افزایش است. در حال حاضر می‌دانیم که کووید ـ ۱۹ ممکن است در ابتدا موجب بروز علائم نشود.

احتمال دارد دو روز تا دو هفته پس از آلوده شدن به ویروس ناقل ویروس باشید، اما با هیچ گونه علائمی روبه‌رو نشوید.

علائم شایع کرونا ویروس ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

• سرفه‌ای که به تدریج شدیدتر شود.
  • تب پایینی که به تدریج بیشتر شود.

البته پزشکان هنوز در حال تکمیل فهرست علائم کرونا ویروس ۲۰۱۹ هستند.

مقایسه آنفلوآنزا و کووید ـ ۱۹

علائم کووید ـ ۱۹ مشابه علائم آنفلوآنزا است. ویروس آنفلوآنزا بسیار شایع‌تر و مرگبارتر از کرونا ویروس ۲۰۱۹ است. شایع‌ترین علائم عفونت آنفلوآنزا به شرح زیر است:

• سرفه
  • گرفتگی بینی یا آب ریزش بینی
  • عطسه
  • گلو درد
  • لرز
  • بدن درد

تشخیص عفونت کرونا ویروس

پزشکان عفونت کرونا ویروس را به روش‌های زیر تشخیص می‌دهند:

• بررسی پرونده پزشکی بیمار و علائم وی
  • انجام معاینه بالینی
  • آزمایش خون
  • آزمایش خلط سینه، نمونه‌گیری از گلو با سواب یا دیگر نمونه‌های دستگاه تنفسی

کرونا و بارداری

کرونا و بارداریفعلاً برای تعیین عوارض کرونا ویروس نوول (۲۰۱۹-nCoV) بر خانم‌های باردار و نوزادان بسیار زود است. در عین حال عوارض کرونا ویروس برای بارداری بسیار نگران کننده است، چون ثابت شده است عضوهای دیگر خانواده کرونا ویروس که عامل شیوع سندرم تنفسی بسیار حاد (SARS-CoV) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) هستند، می‌توانند موجب بروز عوارض بسیار شدیدی در دوران بارداری بشوند.

پژوهشگران در یک مطالعه جدید بیان کردند که شواهد فعلی نشان می‌دهد که خطر انتقال عمودی (از مادر به نوزاد) کووید ـ ۱۹ به اندازه خطر سرایت SARS-CoV-1 یا کمتر از آن در زمان شیوع این ویروس در سال‌های گذشته است.

این مطالعه مبتنی بر تحلیل نتایج مربوط به نه خانم باردار بود که به عفونت کووید ـ ۱۹ دچار بودند و زایمان کرده بودند.

ابتلای مورد اول به ویروس کرونا ۱۷ روز بعد از زایمان تایید شد. نوزاد با دو فرد آلوده به کووید ـ ۱۹، مادرش و پرستارش تماس نزدیک داشت.

ابتلای مورد دوم به کووید ـ ۱۹ سی و شش ساعت پس از تولد تایید شد. در این مورد نیز پژوهشگران معتقد بودند که احتمال تماس نزدیک با فرد بزرگسال آلوده را پس از تولد نمی‌توان به طور کامل رد کرد.

بنابراین در مطالعه محدودی که بر روی ۹ مادر آلوده به کرونا ویروس انجام شد، هیچ نوزادی وجود نداشت که با عفونت کووید ـ ۱۹ مبتلا شده باشد. بااین توصیف می‌توان نتیجه گرفت که انتقال عفونت از مادر به نوزاد در دوران بارداری رخ نمی‌دهد.

بااین حال پژوهشگران هشدار می‌دهند که این مطالعه محدود بوده است و هرچند یافته‌های آن در وضعیت حاضر ارزشمند است، اما برای اطمینان خاطر به شواهد بیشتری نیاز است.

اگرچه مطالعه فوق فقط بر روی تعداد کمی از خانم‌های باردار (نه زن مبتلا به ذات‌الریه کووید ـ ۱۹) انجام شده است، اما همین یافته‌های محدود در این شرایط اضطراری برای پیشگیری و درمان بیماران در چین و دیگر نقاط جهان ارزشمند است.

به علاوه چون تمام نه زایمان به روش سزارین انجام شدند، نمی‌توان در خصوص احتمال انتقال عمودی کووید ـ ۱۹ در زمان زایمان طبیعی نظری داد.

محدودیت دیگر مطالعه فوق این است که بر روی مراحل پایانی بارداری متمرکز بوده است. برای اظهار نظر درباره خطر سرایت کرونا ویروس از مادر به نوزاد یا دیگر عامل‌های خطر مربوط به ابتلای مادر به کووید ـ ۱۹ در مراحل اولیه بارداری به شواهد بیشتری نیاز داریم.

در مطالعه مزبور مشخص شد که علائم عفونت کووید ـ ۱۹ در میان خانم‌های باردار مشابه علائم مشاهده شده در بزرگسالان دیگر است.

بااین حال شواهد متقنی وجود ندارد که از احتمال انتقال عمودی عفونت کووید ـ ۱۹ از مادر به نوزاد حمایت کند.

درهر حال مطالعه مزبور نشان داد که خانم‌های باردار مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه‌اند و به همین دلیل در برابر عفونت کووید ـ ۱۹ آسیب‌پذیرتر از افراد معمولی هستند. این آسیب‌پذیری در صورت ابتلای مادر به بیماری‌های مزمن یا ناراحتی‌های دوران بارداری بیشتر هم می‌شود.

توصیههای احتیاطی برای خانمهای باردار

پژوهشگران براساس مشاهدات خود رعایت نکات زیر را در ارتباط با ویروس کرونا و بارداری توصیه می‌کنند:

• اولیای امور باید خانم‌های باردار و نوزادان تازه متولد شده را در راهبردهایشان گروه در معرض خطر به شمار بیاورند و بر روی راه‌های مناسب برای پیشگیری و مدیریت عفونت کووید ـ ۱۹ در این گروه‌ها متمرکز شوند.
  • لازم است مشاوره سلامت، غربالگری و فرآیندهای مراقبت از خانم‌های باردار تقویت شود.
  • خانم‌های باردار باید به طور منظم معاینه شوند و از لباس محافظ استفاده کنند.
  • نوزادان تازه متولد شده مادران مبتلا یا مشکوک به ابتلا به عفونت کووید ـ ۱۹ باید حداقل ۱۴ روز در بخش اختصاصی قرنطینه شوند.
  • در چنین مواردی نوزادان نباید از شیر مادر تغذیه کنند.
  • نوزادان مادران مبتلا تا زمانی که مادر مشکوک به عفونت کووید ـ ۱۹ است، نباید با مادر تماس نزدیک داشته باشند.

مادران مبتلا به کرونا ویروس میتوانند به فرزندشان شیر بدهند؟

مادران مبتلا به کرونا ویروس میتوانند به فرزندشان شیر بدهند؟تمام مادرانی که در ناحیه‌های شیوع کرونا و در معرض خطر این ویروس زندگی می‌کنند و علائم تب، سرفه یا مشکل تنفسی دارند، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند و دستورات پزشک را به دقت رعایت کنند.

با توجه به مزایای شیردهی و نقش مهم شیر مادر در انتقال دیگر ویروس‌های دستگاه تنفسی می‌توان شیردهی را با رعایت نکات احتیاطی ادامه داد.

مادران دارای علائمی که حالشان به اندازه کافی برای شیر دادن به فرزندشان خوب است، باید هنگام شیردهی ماسک بزنند، دست‌هایشان را قبل و بعد از تماس با نوزاد بشوند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند تمام این موارد باید هنگام ارتباط فرد مبتلا یا مشکوک به کووید ـ ۱۹ با دیگران، از جمله کودکان رعایت شود.

اگر مادر به شدت بیمار باشد، ضمن رعایت توصیه‌های پیشگیرانه فوق می‌توان شیر را از سینه مادر گرفت و با فنجان و یا قاشق تمیز به نوزاد داد.

روشهای درمان عفونت کرونا ویروس

در حال حاضر درمان خاصی برای عفونت ویروس کرونا وجود ندارد. اکثر بیماران به مرور زمان بهتر می‌شوند. بااین حال با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید علائم را تسکین بدهید:

• داروهای بدون نسخه را برای تسکین درد، پایین آوردن تب و درمان سرفه مصرف کنید. البته مصرف آسپرین برای کودکان مجاز نیست. همچنین داروهای ضدسرفه را نباید به کودکان زیر ۴ سال بدهید.
  • برای رفع سرفه و تسکین گلو درد از دستگاه بخور استفاده کنید یا دوش آب داغ بگیرید.
  • بیشتر بخوابید و استراحت کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.

اگر علائم‌تان نگران کننده شد، با پزشک تماس بگیرید.

پیشگیری از کرونا در بارداری

اقدامات پیشگیری کننده اصلی برای مقابله با کرونا ویروس به شرح زیر است:

مرتب دستهایتان را بشویید

پیشگیری از کرونا در بارداریمرتب دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا اگر آلودگی مشخصی روی دست‌هایتان مشاهده نمی‌کنید، ژل ضدعفونی کننده الکلی به دست‌هایتان بزنید. شستن دست‌ها با آب و صابون یا شوینده الکلی ویروس‌های روی دست‌هایتان را از بین می‌برد.

بهداشت تنفسی را رعایت کنید

بهداشت تنفسی را رعایت کنید برای پیشگیری از کرونا در بارداریدهان و بینی را هنگام عطسه و سرفه با آرنج خمیده یا دستمال کاغذی بپوشانید دستمال را بلافاصله در سطل زباله در بسته بیندازید و دست‌هایتان را با آب و صابون یا ژل الکلی بشویید. اگر علائم نارحتی تنفسی مانند عطسه یا سرفه دارید، از ماسک برای انتقال ندادن بیماری به دیگران استفاده کنید. اگر هیچ گونه علائمی ندارید، ماسک زدن ضرورتی ندارد.

پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه از انتشار میکروب‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. اگر داخل دستتان عطسه یا سرفه بکنید، ممکن است اشیاء یا افراد دیگر را هنگام لمس کردن آنها آلوده کنید.

حفظ فاصله اجتماعی

حداقل ۱ متر از دیگران، به خصوص افرادی که تب دارند و سرفه و عطسه می‌کنند، فاصله بگیرید.

وقتی فرد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند ۲۰۱۹-nCoV سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات بسیار کوچکی از ویروس وارد هوا می‌شود. بنابراین اگر نزدیک او باشید، ممکن است ویروس وارد مجاری تنفسیتان شود.

به چشمها، بینی و دهانتان دست نزنید

دست‌ها سطوح بسیاری را لمس می‌کنند که ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد. حال اگر چشم‌ها، بینی یا دهانتان را با دست آلوده لمس کنید، ممکن است ویروس از سطح به خودتان منتقل شود.

اگر تب دارید، سرفه میکنید و به سختی نفس میکشید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید

اگر به تازگی به چین و نقاط شیوع کرونا ویروس ۲۰۱۹ سفر کرده‌اید یا با فردی که به چین سفر کرده است و علائم تنفسی دارد، تماس داشته‌اید، حتماً موضوع را به پزشک اطلاع بدهید.

به طور کلی هر گاه که تب و مشکل تنفسی داشته باشید و سرفه کنید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است این علائم بیانگر ابتلا به عفونت تنفسی یا عارضه‌های جدی دیگر باشد. بروز علائم تنفسی همراه با تب می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، یکی از این علت‌ها با توجه به سابقه سفرها و شرایط شخصیتان می‌تواند کرونا ویروس ـ ۲۰۱۹ باشد.

اگر علائم تنفسی خفیف دارید و سابقه سفر به چین ندارید

اگر علائم تنفسی خفیف دارید، اما به چین سفر نکرده‌اید، اصول بهداشتی مربوط به دست‌ها و دستگاه تنفسی را با دقت رعایت کنید و در صورت امکان خانه بمانید تا علائم برطرف شود.

بهداشت عمومی را هنگام رفتن به بازارهای حیوانات زنده، بازارهای محصولات دریایی یا بازارهای فروش فرآوردههای حیوانی و دام رعایت کنید

دست‌هایتان را پس از تماس با حیوانات و فرآورده‌های حیوانی با آب و صابون بشویید، به چشم‌ها، بینی یا دهانتان دست نزنید و از تماس با حیوانات بیمار یا فرآورده‌های حیوانی خراب شده خودداری کنید. سعی کنید به هیچ وجه به حیواناتی مانند سگ و گربه‌ ولگرد، جوندگان و پرندگان دست نزنید. از تماس با فضولات حیوانی خودداری کنید.

فرآوردههای حیوانی را به صورت خام یا نیمه پخته مصرف نکنید

هنگام دست زدن به گوشت خام، شیر یا دل و جگر احتیاط کنید تا آلودگی مواد خام به شما سرایت نکند. همچنین بهداشت مواد غذایی را رعایت کنید.