کیست درموئید تخمدان: بهترین راه درمان کیست مویی تخمدان چیست؟

برخی از انواع کیست تخمدان مربوط به چرخه قاعدگی زنان است. اما کیست درموئید تخمدان هیچ ارتباطی با عملکرد تخمدان ندارد.

مانند سایر انواع کیست‌های درموئید، کیست درموئید تخمدان ابتدا قبل از تولد ایجاد می‌شود. ممکن است یک زن برای سالها کیست درموئید در تخمدان داشته باشد تا زمانی که در معاینه لگن یافت شود.

کیست‌های درموئید چیست؟

کیست درموئید کیسه ای محصور در نزدیکی سطح پوست است که در طی رشد کودک در رحم تشکیل می‌شود.

کیست می‌تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود. ممکن است حاوی فولیکول‌های مو، بافت پوست و غدد تولید کننده عرق و چربی پوست باشد. غدد به تولید این مواد ادامه می‌دهند و باعث رشد کیست می‌شوند.

کیست درموئید شایع است. معمولاً بی خطر هستند، اما برای از بین بردن آنها نیاز به عمل جراحی می‌باشد. آنها به خودی خود حل نمی‌شوند.

کیست درموئید یک بیماری مادرزادی است. به این معنی که در بدو تولد در بدن وجود دارند.

علل کیست درموئید تخمدان

پزشکان می‌توانند کیست‌های درموئید را حتی در نوزادانی که هنوز متولد نشده‌اند، مشاهده کنند. با این حال، مشخص نیست که چرا برخی از جنین‌های در حال رشد کیست درموئید دارند.

کیست درموئید تخمدان یا کیست درموئید که روی اندام دیگری رشد می‌کند نیز در طی رشد جنینی تشکیل می‌شود. این کیست شامل سلول‌های پوستی و سایر بافت‌ها و غدد است که باید در لایه‌های پوست کودک باشد، نه در اطراف اندام داخلی.

علائم کیست مویی درموئید

علائم کیست موئی درموئید

بسیاری از کیست‌های درموئید علائم واضحی ندارند. در برخی از این موارد، علائم تنها پس از عفونت کیست یا رشد قابل توجه آن ایجاد می‌شود.

اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شده باشد، ممکن است مقداری درد در ناحیه لگن نزدیک به سمت دارای کیست احساس کنید. این درد ممکن است در زمان چرخه قاعدگی بیشتر بروز کند.

انواع دیگر کیست‌های درموئید چیست؟

کیست‌های درموئید معمولا در نزدیکی سطح پوست ایجاد می‌شوند. اغلب بلافاصله پس از تولد قابل مشاهده هستند. برخی ممکن است در عمق بیشتری در داخل بدن باشند. این بدان معنی است که ممکن است تشخیص آنها تا اواخر زندگی فرد اتفاق نیفتد.

محل قرارگیری کیست درموئید نوع آن را تعیین می‌کند. انواع متداول آن عبارتند از:

کیست درموئید قدامی

این نوع کیست درموئید معمولاً نزدیک سمت راست ابروی راست یا سمت چپ ابروی چپ ایجاد می‌شود. این کیست‌ها از بدو تولد وجود دارند. با این حال، ممکن است ماه‌ها یا حتی چند سال پس از تولد مشخص نباشد. هنگامی‌که لایه‌های پوستی به درستی با هم رشد نکنند، کیست درموئید پری اربیتال تشکیل می‌شود. این کیست اجازه می‌دهد سلول‌های پوست و سایر مواد در کیسه ای نزدیک به سطح پوست جمع شوند. از آنجا که غدد موجود در کیست به ترشح مایعات ادامه می‌دهند، کیست به رشد خود ادامه می‌دهد.

کیست‌های نزدیک سطح پوست ممکن است متورم شوند. این امر ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کند. پوست ممکن است رنگی مایل به زرد داشته باشد.

کیست دچار عفونت می‌تواند بسیار قرمز و متورم شود. در صورت ترکیدن کیست، می‌تواند عفونت را گسترش دهد. اگر کیست روی صورت باشد ممکن است اطراف چشم بسیار ملتهب شود. در صورت وجود علائم جزئی هستند. خطر بینایی یا سلامت کودک کم است. با این حال، اگر کیست آلوده شود، درمان سریع عفونت و برداشتن کیست با جراحی ضروری است.

کیست درموئید نخاعی

این کیست خوش خیم در ستون فقرات ایجاد می‌شود. در جاهای دیگر پخش نمی‌شود. ممکن است بی ضرر باشد و هیچ علائمی ‌نداشته باشد. علت شایع کیست درموئید نخاعی بیماری است که به آن دیسرافیسم نخاعی گفته می‌شود. در اوایل رشد جنینی اتفاق می‌افتد، زمانی که بخشی از لوله عصبی کاملاً بسته نمی‌شود. لوله عصبی مجموعه سلول‌هایی است که به مغز و نخاع تبدیل می‌شوند.

دهانه طناب عصبی باعث می‌شود کیستی روی ستون فقرات کودک ایجاد شود.

با این حال، این نوع کیست ممکن است به ستون فقرات یا اعصاب نخاعی فشار وارد کند. به همین دلیل، باید با جراحی برداشته شود.

علائم کیست درموئید نخاعی معمولاً زمانی شروع می‌شود که کیست به اندازه کافی بزرگ شود و شروع به فشرده سازی نخاع یا اعصاب ستون فقرات کند. اندازه کیست و محل قرارگیری آن بر روی ستون فقرات تعیین می‌کند که کدام یک از اعصاب بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

هنگامی ‌که علائم رخ می‌دهد، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• ضعف و سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها
  • مشکل در راه رفتن
  • بی اختیاری

چگونه کیست‌های درموئید تشخیص داده می‌شوند؟

معمولاً تشخیص کیست درموئید یا کیست مشابه نزدیک سطح پوست در گردن یا قفسه سینه را می‌توان با معاینه فیزیکی انجام داد. پزشک شما ممکن است بتواند کیست را در زیر پوست حرکت داده و به خوبی متوجه اندازه و شکل آن شود.

پزشک شما ممکن است از یک یا دو آزمایش تصویربرداری استفاده کند، به خصوص اگر این نگرانی وجود داشته باشد که کیست در نزدیکی یک منطقه حساس باشد، مانند چشم یا شریان کاروتید در گردن. این آزمایشات تصویربرداری می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا دقیقاً محل قرارگیری کیست را ببیند و اینکه آیا آسیب به یک ناحیه حساس خطر بالایی دارد یا خیر. آزمایش‌های تصویربرداری که پزشک ممکن است استفاده کند شامل موارد زیر است:

• سی تی اسکن. در سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس و تجهیزات رایانه ای نماهای سه بعدی و لایه ای از بافت داخل بدن ایجاد می‌شود.
  • اسکن ام آرآی. ام آر آی از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق در داخل بدن استفاده می‌کند.

پزشک شما از MRI ​​و سی تی اسکن برای تشخیص کیست‌های درموئید نخاعی استفاده می‌کند. قبل از درمان کیست، مهم است که پزشک شما بداند که کیست چقدر به اعصابی که به طور بالقوه می‌توانند در طی جراحی آسیب ببینند، نزدیک است.

معاینه لگن ممکن است وجود کیست درموئید تخمدان را نشان دهد. آزمایش تصویربرداری دیگری که پزشک ممکن است برای شناسایی این نوع کیست استفاده کند سونوگرافی لگن نام دارد. سونوگرافی لگن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند. در این آزمون از دستگاهی شبیه گرز به نام مبدل استفاده می‌شود که روی قسمت پایین شکم مالیده می‌شود تا تصاویر را در صفحه مانیتور ایجاد کند.

همچنین ممکن است پزشک از سونوگرافی داخل واژینال استفاده کند. در طول این آزمایش، پزشک یک پروب را به واژن وارد می‌کند. مانند سونوگرافی لگن، تصاویر با استفاده از امواج صوتی ساطع شده از پروب ایجاد می‌شوند.

کیست‌های درموئید چگونه درمان می‌شوند؟

صرف نظر از محل آن، تنها گزینه درمانی برای کیست درموئید، برداشتن جراحی است. چندین عامل اساسی وجود دارد که باید قبل از جراحی در نظر گرفته شود، به خصوص اگر کیست در کودک تحت درمان باشد. این موارد عبارتند از:

• تاریخچه پزشکی
  • علائم
  • خطر یا وجود عفونت
  • تحمل برای انجام یک عمل و داروهای مورد نیاز پس از جراحی
  • شدت کیست
  • اولویت والدین

در صورت تصمیم گیری برای جراحی، در اینجا آنچه قبل، حین و بعد از عمل انتظار می‌رود مطرح شده است:

قبل از عمل

دستورالعمل‌هایی را که پزشک قبل از جراحی به شما ارائه می‌دهد دنبال کنید. آنها به شما اطلاع خواهند داد که قبل از جراحی نیاز به قطع غذای خاص یا مصرف دارو دارید یا خیر. از آنجا که برای این روش از بیهوشی عمومی‌استفاده می‌شود، برای رفتن به خانه نیز باید ترتیب انتقال شما توسط فرد دیگری داده شود.

در حین جراحی

برای جراحی کیست درموئید پری اربیتال، می‌توان برش کوچکی را در نزدیکی ابرو یا خط مو ایجاد کرد تا بتواند جای زخم را پنهان کرد. کیست از طریق برش با دقت برداشته می‌شود. کل مراحل کار حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

جراحی کیست درموئید تخمدان پیچیده تر است. در برخی موارد می‌توان این کار را بدون برداشتن تخمدان انجام داد. به این عمل سیستکتومی ‌تخمدان گفته می‌شود.

اگر کیست خیلی بزرگ باشد یا آسیب زیادی به تخمدان وارد شده باشد، ممکن است تخمدان و کیست با هم برداشته شوند.

کیست‌های درموئید نخاعی با جراحی میکروسکوپی برداشته می‌شوند. این کار با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک انجام می‌شود. در حین انجام عمل، در حالی که جراح کار می‌کند، روی میز جراحی دراز کشیده اید. پوشش نازک ستون فقرات (دورا) برای دسترسی به کیست باز می‌شود. عملکرد عصب در تمام مدت عمل با دقت کنترل می‌شود.

بعد از جراحی

برخی از جراحی‌های کیست به صورت اقدامات سرپایی انجام می‌شود. این بدان معنی است که می‌توانید همان روز به خانه بروید.

جراحی‌های ستون فقرات برای مراقبت از هرگونه عارضه احتمالی ممکن است نیاز به یک شب بستری در بیمارستان داشته باشد. اگر یک کیست نخاعی بیش از حد به ستون فقرات یا اعصاب نزدیک باشد، پزشک شما بیشترین حد ممکن از کیست را برای اطمینان از بین می‌برد. کیست باقیمانده پس از آن به طور منظم کنترل می‌شود.

بهبودی پس از جراحی بسته به محل کیست، حداقل دو یا سه هفته طول می‌کشد.

آیا عوارض کیست درموئید وجود دارد؟

معمولاً کیست‌های درموئید درمان نشده بی خطر هستند. وقتی در داخل و اطراف صورت و گردن قرار بگیرند، می‌توانند تورم قابل توجهی در زیر پوست ایجاد کنند. یکی از مهمترین نگرانی‌های کیست درموئید این است که می‌تواند پاره شود و باعث ایجاد عفونت در بافت اطراف شود.

کیست‌های درموئید نخاعی که درمان نشوند ممکن است به اندازه کافی بزرگ شوند و به نخاع یا اعصاب آسیب برسانند.

در حالی که کیست‌های درموئید تخمدان معمولاً غیرسرطانی هستند، اما می‌توانند بسیار بزرگ شوند. این می‌تواند بر موقعیت تخمدان در بدن تأثیر بگذارد. کیست همچنین می‌تواند منجر به پیچ خوردن تخمدان شود. پیچ خوردن تخمدان می‌تواند بر جریان خون در تخمدان تأثیر بگذارد. این امر ممکن است بر توانایی باردار شدن تأثیر بگذارد.

چشم انداز کلی چیست؟

از آنجا که بیشتر کیست‌های درموئید از بدو تولد وجود دارند، بعید است که بعداً در طول زندگی ایجاد شوند. کیست‌های درموئید معمولاً بی خطر هستند، اما شما باید در مورد جوانب مثبت و منفی برداشتن جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

در بیشتر موارد، جراحی برداشتن کیست با کمترین عارضه یا مشکلات طولانی مدت می‌تواند با خیال راحت انجام شود. برداشتن کیست همچنین خطر پاره شدن و گسترش عفونت را که می‌تواند به یک مشکل پزشکی جدی تر تبدیل شود، از بین می‌برد.